Wetenschap
& Onderwijs

Postdocs krijgen een nationale prijs

Er is een nieuwe prijs voor wetenschappers in het leven geroepen: de Nationale Postdocprijs. De winnaar krijgt tienduizend euro, melden de Jonge Akademie en de Koninklijke Hollandse Maatschappij van Wetenschappen (KHMW).

Met de prijs willen de twee organisaties “hun waardering uitdrukken voor goed onderzoek en voor het belang van gebruik van dat onderzoek in en voor de samenleving”. De winnaar van de prijs kan het geldbedrag van tienduizend euro naar eigen inzicht besteden aan onderzoek.

Jaarlijks

De prijs zal jaarlijks worden uitgereikt, afwisselend aan een bèta/medische wetenschapper en een alfa/gammawetenschapper. Kandidaten moeten niet langer dan tien jaar geleden zijn gepromoveerd aan een Nederlandse universiteit. Bovendien moeten ze in Nederland aan het werk zijn als postdoc of universitair docent.

Hoogleraren en directeuren van onderzoeksinstituten kunnen tot 15 juli ieder maximaal twee kandidaten nomineren. De besturen van de Jonge Akademie en de KHMW benoemen een beoordelingscommissie, die de winnaar van de prijs voordraagt.

In november zal de prijs voor het eerst worden uitgereikt.