Studentenleven
& Maatschappij

Politiek laat zich leiden door de waan van de dag

De regering moet een overzicht geven van alle vastgoedlasten en financiële risico’s van de Nederlandse universiteiten. Een motie daartoe, van SP-Kamerlid Jasper van Dijk, is vandaag aangenomen.

Een nogal overbodig besluit, want die lasten en risico’s staan al keurig opgesomd in de jaarverslagen van die universiteiten. De jaarverslagen van de VU vindt u hier.

Controlebureaucratie

Het is ook een onwelkome extra belasting van de ondersteunende diensten van die universiteiten. Nu moeten er per universiteit weer extra ambtenaren worden vrijgemaakt om de Kamer van informatie te voorzien die voor ieder al vrij toegankelijk is.

De voorzitter van het college van bestuur van de VU, Jaap Winter, blijft er ook steeds op terugkomen: het wordt echt tijd dat er een rem wordt gezet op de almaar uitdijende controlebureaucratie.

Ewald Engelen

De kritiek op de huisvestingsplannen en investeringen van universiteiten komt vooral bij Ewald Engelen vandaan, die zijn eigen universiteit, de UvA, daarover graag grillt. Maar zo gek zijn die plannen van de UvA helemaal niet, schreef Advalvas een paar maanden geleden. De ontwikkeling van het Sciencepark heeft een duidelijk positief effect op de stad, bijvoorbeeld omdat de verpieterende Indische buurt en de Transvaalbuurt er weer door tot leven zijn gekomen.

In de Volkskrant dienden twee UvA-hoogleraren, Jan Bergsma en Ralph Weijers, Engelen van repliek. In de bouwplannen van de UvA hadden ze geen fouten kunnen vinden, schreven ze. Volgens hen is de UvA juist goed bezig. ‘Langzaam gaan we van een grote verzameling verspreid en slecht te managen vastgoed naar vier grote locaties met prachtige en doelmatige faciliteiten, ook voor de huidige bewoners van het Bungehuis.’

Forse lening

Wat de VU betreft: die kreeg van de Europese Investeringsbank een forse lening van 230 miljoen euro voor de grondige renovatie van de campus, wat beslist geen overbodige luxe is, gezien het groeiende aantal studenten dat de VU-gebouwen uit hun voegen doet barsten, en de verouderde staat van die gebouwen. Het is de eerste lening van een dergelijke omvang die de EIB aan een Europese universiteit verstrekt. De EIB, geen commerciële instelling, gaat daarbij niet over één nacht ijs. Ze heeft de VU op alle mogelijke manieren doorgelicht voordat ze groen licht gaf. Er is in de plannen van de VU bijvoorbeeld zelfs voorzien in een eventuele terugval van de studentenaantallen. In dat geval kan de multifunctionele nieuwbouw worden verhuurd aan derden.

Bovendien draagt ook de vernieuwde VU-campus bij aan de levensvatbaarheid van de Zuidas. Een zakencentrum waar het nieuwe talent letterlijk op loopafstand wordt opgeleid en klaargestoomd voor de markt en ook de kennis wordt ontwikkeld waar je bij staat is er één waar gerenommeerde bedrijven zich klaarblijkelijk graag vestigen.

Oproerkraaiers

Natuurlijk klinkt er terecht kritiek op de manier waarop universiteiten worden bestuurd en waarbij kleine, kwalitatief goede opleidingen worden geofferd ten koste van massale opleidingen die veel studenten trekken. Maar dat heeft meer te maken met de manier waarop de regering die universiteiten financiert (door ze per afgeleverd diploma te betalen) dan met de verliezen die universiteiten zouden lijden door hun vastgoedbeheer.

Het zou de Haagse politiek sieren om dáár eens kritisch naar te kijken, in plaats van dat ze zich laat leiden door de waan van de dag en een paar mediagenieke oproerkraaiers.