Phishing-aanval op VU

De afgelopen dagen heeft een aanzienlijk aantal medewerkers/studenten een of meerdere phishing-mails ontvangen. Phishing-mails zijn bedoeld om u te verleiden uw VUnet-ID en wachtwoord in te voeren op een plaats waar het kan worden onderschept.

Let op!

Op dit moment worden veel e-mails gesignaleerd met als onderwerp: ‘Dit is uw e-mailbeheerder.’ In gebrekkig Nederlands of Engels vragen ze om in te loggen op VUnet of VU-webmail en om een reset uit te voeren. De opgenomen link verwijst echter niet naar VUnet of VU-webmail, maar naar een VU-lookalike-pagina. Als u daarop inlogt, heeft de aanvaller beschikking over uw VUNet-ID en wachtwoord en kan daardoor misbruik maken van uw identiteit. Zo wordt door misbruikte accounts spam verstuurd.

Wachtwoord wijzigen

De IT-Servicedesk zal u nooit per e-mail om uw inloggegevens vragen of verwijzen naar een link om dat te doen. Als u de link in het mailbericht heeft gebruikt en daar op de lookalike-pagina VUnet-ID en wachtwoord heeft ingevuld, moet u onmiddellijk uw wachtwoord wijzigen om verder misbruik van uw account te voorkomen.

Twijfel?

Twijfelt u over de betrouwbaarheid van een ontvangen e-mail of heeft u vragen over het wijzigen van uw wachtwoord, neem dan contact op met de IT-Servicedesk: servicedesk.it@vu.nl of 020-5980000.