20 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

PhD-student in finale FAMELAB dankzij workshop

In de finale van FAMELAB – een wedstrijd voor jonge scheikundigen – zit één deelnemer van de VU. Encarna Micó Amigo imponeerde de jury met haar verhaal over versnellingsmeters en gyroscopen, waarmee vroegtijdig ziektes als Parkinson kunnen worden ontdekt.

Van het feit dat ze de finale haalde, kreeg de PhD-student bewegingswetenschappen in eerste instantie niet veel mee. “Ik had in Wageningen al meegedaan en daar ging het helemaal niet goed. In Nijmegen wilde ik vooral meedoen vanwege de workshop. Maar omdat ik in Wageningen niet bij de besten zat en er in Nijmegen alleen maar meer meededen, besloot ik eerder weg te gaan. Toen werd ik later ineens gebeld, dat ik door was.”

Workshop

Dat ze in de finale staat, komt onder andere door die workshop. “Daar kregen we uitleg over hoe we onze research kort en bondig moest presenteren, je hebt maar drie minuten. En vooral hoe zo’n verhaal gestructureerd op te bouwen.” Een-op-een kreeg Micó Amigo nog een speciale tip mee. “Ik moest mijn passie beter verdelen. Ik ben Spaans en wij zijn heel temperamentvol, maar drie minutenlang alleen maar passie en actie werkt niet. Er moet meer opbouw inzitten.”

Huntingon

In de finale zal Micó Amigo niet dezelfde presentatie houden. In plaats van Parkinson gebruikt ze dan de ziekte van Huntingon als voorbeeld. Een ziekte met veel verschillende symptomen, zoals motorische en psychische stoornissen en dementie. “Maar net zoals bij Parkinson doe ik vooral onderzoek naar de motoriek. We kunnen patiënten zo’n sensor – ze zijn niet heel duur – voor een week meegeven en ondertussen wordt alles gemeten. Naderhand kunnen we op de computer alles analyseren. Hoeveel, hoe vaak en hoe snel ondernemen ze wat voor handelingen?”

Erfelijk

Hoewel er in Nederland maar zo’n 1.300 mensen Huntington hebben (tegenover 75.000 Parkinson) is het volgens Micó Amigo cruciaal om Huntington vroegtijdig te analyseren. De ziekte is namelijk erfelijk, in vijftig procent van de gevallen krijgt de zoon of dochter hem ook . “Als jij en je partner een kind willen en je weet dat je Huntington hebt, kun je via ivf zorgen dat je een kind krijgt dat niet belast is met Huntington.”

Engeland

Mocht Micó Amigo de finale op 21 april in Leiden winnen, dan wacht haar een volgende wedstrijd. In Engeland (foto boven) wordt namelijk de internationale finale gehouden met deelnemers uit 27 landen.

Bekijk hier de presentatie van Encarna Micó Amigo: