Overschrijvers ‘Max Havelaar’ gefilmd

Zo’n 170 mensen hebben meegeschreven aan de lockdown-editie van de ‘Max Havelaar’.

Tweehonderd jaar geleden werd Eduard Douwes Dekker geboren. In 1859 voltooide hij onder het pseudoniem Multatuli zijn 296 pagina’s tellende historische aanklacht tegen het koloniale beleid in Nederlands-Indië: Max Havelaar.
De geplande festiviteiten van dit Multatuli-jaar konden niet doorgaan wegens corona. Maar Jacqueline Bel, hoogleraar moderne Nederlandse letterkunde, bedacht dit voorjaar de lockdown-editie.

Diverse deelnemers

Naast vele VU-studenten en -medewerkers, onder wie Marieke Schilp, hoofdredacteur Ad Valvas, en ondergetekende, deden onder anderen Vrije Schrijver Maxim Februari, voormalig Vrije Schrijver Arnon Grunberg, Adriaan van Dis, Dieuwertje Blok, Mohammed Benzakour en Freek de Jonge mee. Prinses Laurentien mocht de laatste passage van het boek overschrijven. Daarin richt Multatuli zich direct tot Koning Willem III en vraagt hem of het ‘zijn keizerlijke wil is dat daarginds meer dan dertig miljoen onderdanen worden mishandeld en uitgezogen in Uwen naam’.

Overschrijvers bekijken

Hoogleraar Bel werkte samen met conservator handschriften Willemien van Dijk van de Universiteitsbibliotheek van de VU, waarin de lockdown-editie zal worden opgenomen. Daarnaast komt er ook een digitale versie. Ook zijn er korte filmpjes gemaakt van de overschrijvers. Zie YouTubekanaal van het Multatulimuseum.