16 april 2024

Ov-kaart blijft, aanvullende beurs gaat omhoog. Zegt AD

Minister Bussemaker overweegt de ov-studentenkaart toch te behouden en de aanvullende beurs te verhogen. Dat schrijft het Algemeen Dagblad vandaag.

Meerdere Haagse bronnen zouden dit hebben bevestigd. Hiermee zou Bussemaker het afschaffen van de basisbeurs willen verzachten.

Duizenden euro’s duurder

Het kabinet wil per september 2014 een ‘sociaal leenstelsel’ invoeren, waarin studenten geen basisbeurs meer krijgen en hun studiefinanciering moeten lenen. Dat maakt een studie duizenden euro’s duurder. Ook de ov-studentenkaart wordt versoberd. De opbrengst van ruim een miljard euro gaat naar het onderwijs.

Maar hiervoor is nog geen meerderheid in de Eerste Kamer. Zelfs D66, die het principe van een leenstelsel steunt, lijkt steeds afkeriger. De partij wil dat het kabinet meer investeert in onderwijs en niet alleen een extra bijdrage van studenten vraagt. Ook GroenLinks wil best meedenken over een leenstelsel, maar niet als dat ten koste gaat van studenten uit arme gezinnen. Dus zoekt de minister naar een compromis.

Nog geen wetsvoorstel

Bussemakers woordvoerder ontkent het AD-bericht niet, maar bevestigt het evenmin. “Er is nog geen wetsvoorstel. Er is dus nog geen besluit genomen. De minister overweegt verschillende opties.”