29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

‘Ouders beïnvloeden relatie kinderen’

Kinderen van hoogopgeleide ouders gaan later samenwonen, maar hebben een grotere kans om te scheiden, zegt promovendus Anne Brons.

“Ook in Nederland hebben ouders nog steeds invloed op de relaties van hun kinderen”, zegt Anne Brons. Zij promoveerde 6 februari bij Sociale Wetenschappen. “Je jeugd beïnvloedt de rest van je leven.”

Later trouwen

“Kinderen van hoogopgeleide ouders gaan op latere leeftijd samenwonen en ze gaan later trouwen. Dat heeft niet alleen te maken met het feit dat ze eerst willen afstuderen voordat ze zulke stappen nemen. Hun ouders geven waarschijnlijk ook advies: die weten dat op jonge leeftijd gaan samenwonen invloed kan hebben op carrièrekansen.

Eerder scheiden

Naast het opleidingsniveau van jongvolwassenen zelf speelt dus de status van ouders ook een rol bij relatievorming en -beëindiging. Je zou verwachten dat kinderen van hoogopgeleide ouders minder snel uit elkaar gaan, omdat ze later trouwen en kinderen krijgen. Maar dat is niet zo: hun kans op scheiden is groter. Dat zou kunnen komen doordat ze eerder financiële steun van hun ouders kunnen verwachten. Maar misschien zijn die hoogopgeleide ouders ook liberaler en staan ze positiever tegenover echtscheiding.”