29 maart 2024

OR niet blij met duur nieuw registratiesysteem

De ondernemingsraad heeft zijn bedenkingen bij het nieuwe digitale registratiesysteem Cris (Current Research Information System), waarin de VU samen met VUmc, AMC, UvA en HvA wil investeren. Cris moet de opvolger worden van Metis, waarmee alle publicaties van VU-onderzoekers worden geregistreerd. Maar de kosten kunnen wel oplopen tot een miljoen euro, heeft de OR gehoord. En dat terwijl er overal op wordt bezuinigd!

Onderzoekers op de werkvloer zouden twijfelen aan de noodzaak van Cris, dat gebruiksvriendelijker is dan Metis. Maar is gebruiksvriendelijkheid echt een miljoen waard? Vraagt de OR zich af.

Projectleider

Dat de kosten een miljoen zouden bedragen, wordt weersproken door Bernadette Langius van het college van bestuur. Dat bedrag krijg je volgens haar als alle salariskosten van alle betrokken projectmedewerkers en stuurgroepleden bij de daadwerkelijke projectkosten worden opgeteld, zegt zij.

“Voor de VU bedragen de eenmalige projectkosten 150.000 euro”, aldus Langius. “Daarbij komt een bedrag van maximaal 75.000 euro voor een overkoepelend projectleider voor de vijf betrokken instellingen bij elkaar. Daar komen nog jaarlijks 30.000 euro licentiekosten voor het nieuwe Cris bij, maar die zijn lager dan die voor het huidige Metis.”

Goedkoper

Een goedkoper alternatief is er volgens Langius niet en verdergaan met Metis kan niet, want dat wordt geleidelijk gestopt. “Daardoor waren alle Nederlandse universiteiten genoodzaakt een alternatief te zoeken. Alle hebben gekozen voor het Cris van een van beide leveranciers die dat ook aan de VU hebben aangeboden. Ook internationaal zijn geen goedkopere oplossingen verkrijgbaar, en zelf ontwikkelen is geen optie.”

Bezwaren vanaf de werkvloer berusten volgens Langius op misverstanden “over wat een Cris moet kunnen om aan wettelijke eisen voor managementrapportages over onderzoek te voldoen.”