17 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Ophef om ‘censuur’ Armeense genocide in hogeschoolblad

Ligt een artikel over de Armeense genocide te gevoelig om te publiceren in een hogeschoolblad? Tweede Kamerleden zijn woedend dat een studente van Hogeschool Saxion haar verhaal niet mocht vertellen.

Shayno Numansen is naar Turkije afgereisd en heeft daar een documentaire gemaakt over de genocide die er begin vorige eeuw plaatsvond. In haar eigen familie zijn ook veel slachtoffers gevallen. Ze is van Aramese en Chaldese komaf.

Maar eenmaal terug in Nederland bleek het onderwerp een heet hangijzer voor Sax, het hogeschoolblad van Hogeschool Saxion. Een interview met haar werd uit veiligheidsoverwegingen niet geplaatst, vertelt ze aan dagblad De Telegraaf. Het zou te gevoelig liggen in de Turkse gemeenschap.

Ophef

Haar beschuldiging zorgde dit weekend voor ophef. Kamerleden van VVD en CDA hebben schriftelijke vragen aangekondigd. Het Interstedelijk Studenten Overleg hamerde op het gebrek aan persvrijheid bij Hogeschool Saxion, dat in maart zijn onafhankelijke blad heeft opgeheven.

Aan het regionale dagblad Tubantia bevestigt de woordvoerder van de hogeschool dat veiligheidsoverwegingen meespeelden: “Dat vind ik een legitieme reden. Publicatie in de eerste maanden van 2018 had heel goed kunnen leiden tot heftige reacties naar haar. In die tijd speelde in de politiek het debat over de genocide en het was ook verkiezingstijd voor de gemeenteraad.”

Evident

Maar in een schriftelijke verklaring betreurt het bestuur van de hogeschool de ‘indruk’ die het nieuws heeft gewekt. De vrijheid van meningsuiting mag nooit ter discussie staan, stellen de bestuursleden. “Het is evident dat de veiligheid van onze studenten van groot belang is. Het mag echter geen reden zijn om een artikel niet te publiceren: dat is namelijk een keuze van de student zelf, in dit geval Shayno.”

Het destijds tegengehouden artikel staat nu bij De Stentor online. Een artikel over haar documentaire is overigens wel op het intranet van de hogeschool geplaatst, waar buitenstaanders het niet konden lezen.

Het college van bestuur van Saxion gaat Numansen uitnodigen voor een gesprek, staat in een zojuist verspreid persbericht. Inmiddels werkt de oud-studente aan een nieuwe documentaire over de reacties die haar documentaire hier in Nederland oproept.