19 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Ook Nuffic moet van de minister flink inleveren

Internationaliseringsorganisatie Nuffic krijgt naar verwachting fors minder subsidie van het ministerie van Onderwijs. De reputatie van Nederland als “internationaal georiënteerde kenniseconomie” komt daarmee in het gedrang, aldus Nuffic.

Vorige week ontving Nuffic een brief van het ministerie van OCW met de boodschap: jullie subsidie wordt met ingang van 2021 gekort. Nuffic bracht het nieuws na overleg met OCW zelf naar buiten. Directeur Freddy Weima heeft daartoe besloten, omdat hij zijn medewerkers op de hoogte wilde brengen.

“We zijn teleurgesteld”, reageert hij. Hoeveel geld de stichting precies moet inleveren, is nog niet bekend. “Er staat nog een aantal activiteiten ter discussie. Pas als daar definitief over is besloten, weten we wat de impact is. Maar het loopt in de miljoenen.” Jaarlijks ontvangt Nuffic 20 miljoen euro aan subsidie vanuit OCW.

Kenniseconomie

De bezuinigingen hebben grote gevolgen voor de Netherlands education support offices (Neso’s) in het buitenland, waar Nuffic internationale studenten werft, uitwisselingsprogramma’s ondersteunt en een uitgebreid netwerk van alumni onderhoudt. “De Neso’s zijn voorposten voor internationale samenwerking tussen onderwijsinstellingen. Het voorgenomen besluit om de subsidie daarvoor af te bouwen raakt de reputatie van Nederland als internationaal georiënteerde kenniseconomie”, aldus een woordvoerder van de organisatie.

Daarnaast is het ministerie van plan de financiering van het Holland Alumni Netwerk te stoppen. Dit netwerk is onder meer bedoeld om internationaal talent aan de Nederlandse arbeidsmarkt te koppelen. Ook de subsidie voor internationalisering in het basis-, voortgezet- en beroepsonderwijs staat ter discussie. Waar daar de hardste klappen gaan vallen, is nog niet bekend.

Verankeren

Tegelijkertijd wil het ministerie van OCW een deel van de andere Nuffic-taken juist borgen, door deze te verankeren in de wet. Het gaat dan bijvoorbeeld om de waardering van buitenlandse diploma’s en het beheer van beurzen- en subsidieprogramma’s. De Eerste en Tweede Kamer moeten hier nog mee instemmen. Nuffic blijft ook verantwoordelijk voor het Europese uitwisselingsprogramma Erasmus+ en voor programma’s vanuit het ministerie van Buitenlandse Zaken, zoals het Orange knowledge programme.

Waarom de subsidie van Nuffic ter discussie staat, wil de woordvoerder van de minister niet zeggen. Hij verwijst naar een recent onderzoek van de Audit Dienst Rijk, waarin de relatie tussen het ministerie van OCW en Nuffic onder de loep werd genomen. Opdrachtgever OCW wil de banden met Nuffic strakker aanhalen en liet uitzoeken hoe dat het best kan. Ook is gekeken naar de subsidies die de internationaliseringsorganisatie ontvangt.

Activiteiten voortzetten

“Naar aanleiding van dit onderzoek heeft OCW de contouren geschetst voor de verhouding met Nuffic in de toekomst”, aldus de woordvoerder in een schriftelijke reactie. “We gaan kijken op welke manier we de activiteiten kunnen voortzetten, dus je kunt niet concluderen dat OCW internationalisering minder belangrijk vindt.” Het ministerie wacht nog op de uitkomsten van het langverwachte Interdepartementale Beleidsonderzoek (IBO) Internationalisering en wil daar verder niet op vooruit lopen.