29 maart 2024

Onderzoek neef-nichthuwelijken doet columnisten in woede ontsteken

Het kabinet wil weer eens keihard optreden tegen zaken als polygamie, vrouwenbesnijdenis en neef-nichthuwelijken. Dat laatste vindt antropologe Edien Bartels niet zo’n goed idee, zei ze vorige week in Trouw. Dat was tegen het zere been van de Rechtse Kerk, waar de voorgangers het stoom uit de oren kwam.

Neef-nicht incest

‘Fopwetenschapster hartje incesthuwelijken’, blèrde GeenStijl. Volgens Trouw-columniste Elma Draijer kan een kleuter bedenken dat vrouwen extra driedubbel onderdrukt worden in neef-nichthuwelijken. ‘Waarom kunnen ze dat aan de VU dan niet?’ DeJaap.nl roeptoetert: ‘Begrip voor neef-nicht incest bij allochtonen? Raar!’

Maar Bartels geeft goede redenen om anders tegen het neef-nichthuwelijk aan te kijken. Ze weet waar ze over praat, want ze maakt deel uit van een interdisciplinair onderzoeksteam dat zijn licht schijnt op neef- nichthuwelijken onder Turkse en Marokkaanse Nederlanders.

Verbod kan averechts werken

‘Een verbod op neef-nichthuwelijken is geen antwoord op het tegengaan van huwelijksdwang’, stellen de onderzoekers. ‘Het is symboolpolitiek. Gedwongen huwelijken moet je aanpakken door de communicatie tussen generaties te verbeteren’.

In Turkije en Marokko zijn neef-nichthuwelijken volgens Bartels nog onverminderd populair, maar voor steeds meer Turkse en Marokkaanse Nederlanders is het inmiddels taboe, weet Bartels. Ze denkt, kijkend naar de stijging van het aantal neef-nichthuwelijken in de Parijse banlieues en onder Britse Pakistani, dat een verbod averechts kan werken.

Aangeboren afwijkingen

Neef-nichthuwelijken zouden het risico op aangeboren afwijkingen vergroten, maar volgens Bartels is dat risico maar drie procent hoger, vergelijkbaar met het risico dat vrouwen van 35 jaar en ouder hebben als ze kinderen krijgen.

Bartels betoogt ook dat neef-nichthuwelijken van oorsprong bedoeld waren om vrouwen en kinderen te beschermen tegen bijvoorbeeld een gewelddadige heer des huizes. Binnen de familie wordt zoiets sneller opgelost.

Integere wetenschappers

Elma Draijer haalt echter Femmes For Freedom-oprichtster Shirin Musa aan, die zelf maar één gelukkig neef-nichthuwelijk in haar omgeving kent.

‘Weet Draijer beter dan wij wat er uit ons onderzoek komt op basis van een gesprekje met één persoon?”, reageert Bartels ietwat kribbig in Trouw van afgelopen zaterdag.  ‘Als wetenschappers gaan wij integer met ons materiaal om, zeker ook als het gaat om onderzoek naar migranten.’