18 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Onderwijsapps strijden in Innovation Challenge

Met zes inzendingen dingt de VU mee naar een prijs in de Innovation Challenge 2015. In de wedstrijd bepaalt het aantal stemmen welke nieuwe ict-toepassing voor het onderwijs 10.000 euro wint voor de uitvoering ervan.

Een van de projecten, de VUtijdlijn, is volgens maker, docent en studiebegeleider Sjirk-Jan Zijlstra al een succes onder eerstejaars gezondheid & leven. Sinds september kunnen zij op de website www.vutijdlijn.nl studie-informatie vinden die relevant is voor die periode. Bijvoorbeeld wanneer ze zich moeten inschrijven voor een herkansing, wanneer het besluit valt voor het bindend studieadvies of wanneer ze een practicum hebben.

Actieve bewegingswetenschappers

Vooral docenten bewegingswetenschappen hebben hun best gedaan op nieuwe apps en websites. Twee docenten willen met hun app StudyTrack studenten en docenten inzicht geven in de voortgang van een student. Twee collega’s hebben het plan een app te bouwen om studenten te leren waar ze op moeten letten als leerlingen een gymoefening uitvoeren. En twee andere collega’s denken dat studenten die tegen moeilijkheden aanlopen erbij gebaat zijn als ze met een app leren om beter te reflecteren op hoe zij zelf invloed hebben op die problemen.

Lichaam in 3D

Daarnaast is er nog een inzending van twee geneeskundedocenten, die graag 3D-modellen van het menselijk lichaam willen toevoegen aan het studiemateriaal dat al gedigitaliseerd is. En Sjirk-Jan Zijlstra werkte ook mee aan een carrièreplatform voor studenten, dat een overzicht geeft van extracurriculaire activiteiten en vacatures.

Vooralsnog lijkt het erop dat alleen StudyTrack een kans maakt om te gaan winnen. De twintig toepassingen met de meeste stemmen gaan door en die app staat op de dertiende plaats. Nog tot en met 3 november kan er gestemd worden in de Innovation Challenge, die wordt georganiseerd door Surfnet.