16 april 2024

Fragment van de cover van The Amazing Spider-Man 33, 1966, door Steve Ditko

Ondernemingsraad wil meer betrokken worden bij ‘overambitieuze’ onderwijsagenda

De ambitieuze onderwijsplannen van het college van bestuur worden teveel ‘top-down’ opgelegd, vindt de ondernemingsraad.

De ondernemingsraad wil meer betrokken worden bij de onderwijsagenda, waarin de VU het onderwijsbeleid voor de komende vijf jaar uitstippelt. Er staan plannen in voor de verbetering van de onderwijskwaliteit en voor de uitvoering van innovaties als het blended onderwijs en Erkennen & Waarderen.

De OR vindt de plannen erg ambitieus en vraagt zich af hoe realistisch ze zijn, gezien het feit dat de VU de komende jaren flink moet bezuinigen. Maar de OR vindt vooral dat docenten al die innovaties van boven krijgen opgelegd, “terwijl ze misschien liever een extra handje hebben om de werkdruk te verlichten”, zei OR-lid Aalt Smienk, zelf docent, tijdens een vergadering met het college van bestuur.

“Er wordt nogal wat gevraagd van docenten voor wie de werkdruk al zo hoog is”, zei Smienk voor de vergadering al tegen Ad Valvas. “Daardoor komen er ook maar zeven docenten opdagen voor een lunchbijeenkomst over een nieuwe manier van toetsen, en krijg je dus beleid dat top-down wordt opgelegd – zonder af te willen doen aan het feit dat de beleidsmakers allemaal integere, lieve mensen zijn met een hart voor onderwijs.”

Activerend onderwijs

“In de stukken die we krijgen zit de onderwijsvisie als in beton gegoten”, zegt OR-lid Remko van der Vos, beleidsmedewerker lerarenopleidingen. “Het college van bestuur is het niet verplicht, maar zou er wel beter aan doen om de studenten en docenten om wie het gaat, te raadplegen. Er is een grote groep docenten die wel wil, maar die het door drukte gewoon niet kan bijbenen. Met die groep hebben de bestuurders niet direct feeling, heb ik het gevoel. Neem bijvoorbeeld het activerend blended onderwijs, je kunt je gerust afvragen of elke docent in elk vak daarom zit te springen. Moet elke docent op precies dezelfde manier onderwijs gaan geven?”

Rector Jeroen Geurts, eindverantwoordelijke voor alle onderwijs en onderzoek aan de VU, reageerde in de vergadering dat de onderwijsagenda geen verplicht pakket is, maar een toolbox waar docenten uit kunnen kiezen. “Je moet niet elk college op een bepaalde manier geven, je hoeft niet alles te kunnen”, zei hij. “Het is wél goed studenten te motiveren en activeren.” Als het onderwijs aan de VU voor twintig procent uit innovatie bestaat, lijkt Geurts dat ideaal. “Er zijn allerlei docenten die het leuk vinden om gekke nieuwe dingen te proberen, die hunkeren om uit de kaders te breken”, aldus de rector.

Geen beter carrièreperspectief

OR-lid en docent Jeroen Rodenberg zei ervan te balen dat tegenover al die eisen in de “overambitieuze onderwijsagenda” geen beter carrièreperspectief voor docenten staat. Hij vindt ook dat juniordocenten beter begeleid moeten worden bij hun eerste stappen in het onderwijs.

De rector zei dat hij meer inbreng van studenten en docenten alleen maar kan waarderen en beloofde daar ook actief achteraan te gaan. “Ik ben erg trots op de innovatieve mindset in ons onderwijs, maar heb uiteraard niet de bedoeling om teveel van onze docenten te vragen”, zegt hij tegen Ad Valvas. “We moeten docenten inderdaad iets kunnen bieden qua ontwikkeling, daar werken we hard aan, onder meer via Erkennen & Waarderen.”