18 maart 2024

Omstreden studiepuntenregeling per direct afgeschaft

Het college van bestuur heeft de beruchte 18-studiepuntenregeling, waarbij je per opleiding maximaal 18 studiepunten per periode mocht halen, per direct stopgezet. Rector Vinod Subramaniam laat weten dat hiervoor gekozen is omdat de regeling in het verkeerde reglement is opgenomen. Een technische fout dus.

Het cvb wil nog steeds een regeling. “Uit onderzoek blijkt dat te veel vakken naast elkaar een negatieve invloed kan hebben op het studiesucces. Van de 60 studenten die dit jaar die bij de faculteit der Sociale Wetenschappen verzochten om meer dan 18 punten te mogen halen, blijkt slechts één student al deze vakken te hebben gehaald.”

Tijdverspilling

Ook blijkt dat veertien procent van de ingetekende studenten niet bij het tentamen komt en waarschijnlijk het onderwijs ervoor niet gevolgd heeft. “Dit is een verspilling van de tijd van docenten en de ingezette onderwijsruimtes.”

USR-lid Khadicha Amarti is blij met het resultaat. “We hebben er vanaf het begin van dit collegejaar voor gewerkt dat de regeling afgeschaft wordt.” Komende week gaat de raad in overleg met het college. “Ze hebben ons al twee of drie alternatieven voorgesteld. In principe zijn we tegen een inperking van het aantal punten dat je mag halen. Maar we zijn wel bereid om er over te praten.”