28 maart 2024

Silvetsre Draaijer met zijn SURF Award (foto met toestemming van SURF)

Oeuvreprijs voor onderwijsvernieuwer Silvester Draaijer

Silvester Draaijer, de man achter de digitale tentamenzaal op de VU-campus, heeft een SURF Onderwijs-award gewonnen. Draaijer ‘weet wat het onderwijs nodig heeft’, aldus de jury.

SURF is een organisatie op het gebied van digitaal onderwijs. De award is volgens Draaijer zelf een ‘oeuvre-prijs’. Er is geen geldbedrag aan verbonden, wel een fraai kunstwerkje. “Ik probeer de stip aan de horizon te verbinden met wat mensen nu kunnen”, zegt Draaijer. “Je hebt heel veel profeten die weten te vertellen hoe het onderwijs er in de toekomst uit gaan zien, en ook in de ICT zijn veel mensen met mooie verhalen, ik probeer een brug te slaan. Ik wil weten wat er nu mogelijk is voor docenten die druk zijn met colleges geven en cursussen volgen.”

Cowboys

Draaijers digitale toetszaal, met plaats voor 370 studenten, is legendarisch. Zes jaar na de opening ervan wordt deze innovatie nog steeds genoemd als een van Draaijers belangrijkste wapenfeiten. “Je zou denken dat het voor de hand ligt om de digitale mogelijkheden grootschalig toe te passen zoals met deze zaal”, zegt Draaijer. “Maar het heeft toch veertien jaar geduurd voordat we bestuurders hebben weten de overtuigen van de noodzaak en de mogelijkheid van zo’n zaal. Het is een lang proces geweest van afstemmen van procedures en techniek en het oplossen van praktische problemen.”

Draaijer is geen ICT-man, maar een onderwijsdeskundige met veel kennis van de nieuwste technische mogelijkheden. “ICT’ers, vaak cowboys, weten alles van logistieke systemen en administratieve processen maar weinig van didactiek”, aldus Draaijer.

Dat hij een oeuvreprijs heeft gekregen, betekent geenszins dat hij klaar is. “O nee, nog lang niet, en de VU ook niet!” zegt hij lachend. Op dit moment spant hij zich in voor het behoud van zijn digitale toetszaal. “Die moet vanwege alle nieuwbouw weg van zijn huidige plek, maar we moeten er heel hard voor zorgen dat de zaal in dezelfde vorm ergens anders op de campus kan worden ingericht. Maar daar zijn weer allerlei andere belangen mee gemoeid.”

Kwartiermaker

Draaijer lijkt het evident dat de VU een grote digitale toetszaal blijft houden. “Je kunt dat niet opsplitsen in meerdere kleine zalen die verdeeld zijn over de campus, maar daar denkt niet iedereen hetzelfde over.”

Draaijer, die senior beleidsadviseur Onderwijs & ICT is, werkt intussen gestaag verder aan de integratie van ICT en onderwijs als een van de kwartiermakers van de Onderwijswerkplaats.