18 april 2024

Ode aan de vreemde eend: ‘Galilei was een levensgenieter’

Hoogleraar Frans van Lunteren (faculteit Exacte Wetenschappen) heeft zondag 17 mei de eer de Paradiso-lezing te mogen houden over Galileo Galilei. Het thema van de acht lezingen is dit jaar Helden van de wetenschap en daar hoort de Italiaan zeker bij.

Levensgenieter

Maar het zijn niet alleen de ontdekkingen in de astronomie en natuurwetenschappen die Galilei voor Van Lunteren zo bijzonder maakt. De persoonlijkheid van de wetenschapper springt er vooral uit. “Hij voldoet niet aan het stereotiepe beeld van de monomane, sociaal wat minder functionerende wetenschapper, zoals Isaac Newton. Hij was een levensgenieter en behalve uiterst creatief, ook buitengewoon ambitieus. Hij deed er alles aan om hogerop te komen.”

Neersabelen

Dat hogerop komen is gelukt, Galilei werd een van de beroemdste geleerden van Europa. Alleen aan het succes zat ook een keerzijde: hij had moeite de roem te dragen. “Hij ging lijden aan een soort hoogmoed. Hij zocht steeds conflicten met andere geleerden en deed zijn uiterste best om hen neer te sabelen, ook al was het overduidelijk dat hij het ongelijk aan zijn kant had.”

Mensenwerk

Van Lunteren heeft zijn lezing daarom Galileo Galilei: heldendom en hoogmoed genoemd. “Hij was een held die zijn roem niet goed kon dragen. We vergeten nog weleens dat wetenschap mensenwerk blijft, dat alle wetenschappers gewoon mensen zijn. Galilei is daar een mooi voorbeeld van.”

Poptempel

De lezing van Van Lunteren vindt dus plaats in poptempel Paradiso aan de Weteringschans. Zondag 17 mei, aanvang 11 uur. Studenten betalen 5 euro, overigen 12 euro.