Wetenschap
& Onderwijs

NWO blijft van de wetenschappers

Wetenschappers behouden hun stem in de nieuwe NWO-organisatie. In de raad van bestuur zitten straks vier actieve wetenschappers die tegelijkertijd voorzitter zijn van hun eigen domein.

Eind november maakte het kabinet in zijn Wetenschapsvisie bekend dat de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek grondig op de schop moest. NWO is te weinig efficiënt en de schotten tussen de vele wetenschapsgebieden en stichtingen in het ‘eilandenrijk’ zijn hoog.

Vier wetenschapsgebieden

Dat voornemen leidde tot ongerustheid over de invloed van wetenschappers. NWO moet van ons blijven, schreven topwetenschappers van Nederland in een open brief. Ook universiteitenvereniging VSNU maakte zich zorgen.

Vandaag heeft NWO de grote lijnen van haar reorganisatieplannen bekendgemaakt. De huidige wetenschapsgebieden en stichtingen worden samengevoegd tot vier domeinen met elk een “actieve wetenschapper” als voorzitter. Deze voorzitters zullen bovendien lid zijn van de nieuwe raad van bestuur die verder bestaat uit een fulltime voorzitter en een portefeuillehouder financiën en operationele zaken. Wetenschappers en andere belanghebbenden krijgen via een raad van advies meer invloed op de strategie en het beleid.

Beter samenwerken

De vier NWO-domeinen die overblijven zijn: bètawetenschappen, technische & toegepaste wetenschappen, sociale & geesteswetenschappen en zorgonderzoek & medische wetenschappen.

NWO noemt de nieuwe structuur een essentiële stap om de ambities van haar gisteren gepresenteerde strategie waar te maken. Daarin staat dat Nederlandse wetenschappers beter moeten samenwerken, willen ze internationaal tot de voorhoede blijven behoren.