20 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Nu ook Amsterdamse voorronde populariseerwedstrijd

De Vrije Universiteit organiseert dit jaar voor het eerst een voorronde in Amsterdam van de Famelab-competitie, samen met de Universiteit van Amsterdam. Promovendi, postdocs en masterstudenten van de bèta- en medische faculteiten kunnen meestrijden om een stageplek bij de NTR en deelname aan de internationale versie van Famelab in Cambridge.

Famelab is een soort talentenshow voor jonge populariserende wetenschappers. Deelnemers moeten in drie minuten zo aantrekkelijk en duidelijk mogelijk hun onderzoek presenteren, zonder Powerpoint of andere slides te gebruiken. Ze mogen alleen mee het podium opnemen wat ze zelf kunnen dragen.

Ingewijd

Van tevoren krijgen de jonge wetenschappers een training in het presenteren van hun onderzoek aan een breed publiek. De winnaars van de voorrondes worden met masterclasses verder ingewijd in de wetenschapscommunicatie.

De competitie komt overgewaaid uit Engeland en wordt ook in Nederland betaald door de British Council. Voorrondes zijn onder andere in Groningen, Leiden en dus in Amsterdam. Wil je in Amsterdam meedoen op 26 februari, meld je dan voor 14 februari aan.