19 maart 2024

Nieuwe voorzitter raad van toezicht ‘snapt hoe je mensen aanstuurt’

Ron Teerlink (57) wordt de nieuwe voorzitter van de raad van toezicht van de Vrije Universiteit. Hij is bankenman en studeerde aan de VU.

Teerlink komt uit de bankwereld en zat aan de top bij ABN Amro, de Royal Bank of Scotland en de Rabobank. In zijn carrière in de financiële wereld richtte hij zich met name op de automatisering. Teerlink is ook VU-alumnus. Hij studeerde af in de bedrijfseconomie in 1986, waarna  hij bij ABN Amro begon als managementtrainee en opklom tot lid van de raad van bestuur.

VU snappen

Zijn financiële en IT-achtergrond speelde volgens Annemarie Vermeulen, secretaris van de raad van toezicht, niet mee bij de benoeming van Teerlink. “We waren vooral op zoek naar een VU-alumnus, iemand die snapt waar de VU voor staat: de verbinding tussen wetenschap en maatschappij en het belang van zingeving in het leven van mensen, en iemand met een achtergrond als bestuurder en toezichthouder. Teerlink heeft dat en snapt hoe je een organisatie en mensen aanstuurt.”

Bestuur controleren

Teerlink wordt vanaf 1 juli lid van de raad en na een inwerkperiode op 1 oktober voorzitter. De huidige voorzitter, Wim Kuijken, stapt over naar de raad van toezicht van het gefuseerde Amsterdam UMC.

De raad van toezicht van de VU controleert het beleid van het college van bestuur en stelt het VU-bestuur aan. Ook moet het bestuur plannen voor grote investeringen ter goedkeuring voorleggen aan de raad van toezicht.