19 april 2024

Nieuwe toekomst voor Amsterdamse jongeren

Nieuwe Amsterdamse Toekomst, een nieuwe politieke partij voor Amsterdamse jongeren, wil haar doelgroep leren kennen en ideeën opdoen voor haar verkiezingsprogramma. Op 26 september was er daarom de eerste discussieavond, in het Badhuistheater op het Boerhaveplein. Het eerste thema in de serie is werkgelegenheid, maar huisvesting blijkt  minstens zo belangrijk voor Amsterdamse studenten.

Plannen tegen werkloosheid

“Het is belangrijk om de stemmen van Amsterdammers te horen”, aldus Nieuwe Amsterdamse Toekomst (NAT). Het blijkt geen loze kreet. Na een korte inleiding wordt het publiek, voornamelijk studenten, in groepen aan het discussiëren gezet door de initiatiefnemers van de nieuwe jongerenpartij. “Overleg tussen universiteiten en hogescholen met de grootste werkgevers”, ziet Maarten, student urban planning aan de UvA, als een oplossing voor de hoge werkloosheid onder jongeren. Feike, studente journalistiek aan de UvA, ziet meer heil in “plekken waar werkloze jongeren kunnen samenkomen om elkaar te helpen met werk vinden, of samen een initiatief te starten.” Zilla, een van de initiatiefnemers van Nat en gespreksleidster in deze groep, schrijft de verschillende plannen ijverig over. “Wat kan Nat doen om dit beter te regelen?”

Vastgeroeste politiek

NAT staat nog in de kinderschoenen, maar wil enthousiast aan de slag. Nog geen zes maanden geleden bedacht een groepje vrienden in Crea, het cultureel studentencentrum van de UvA, dat het anders kan én moet. Vanuit de studentenverenigingen is het moeilijk lobbyen in de vastgeroeste Amsterdamse gemeenteraad. Een eigen politieke partij dan maar. “En nu is het echt”, zegt Michiel Stapper, NATter van het eerste uur, trots. “Bij elke stap die we nemen, zijn we weer verbaasd dat het lukt.” Deze eerste thema-avond over werkgelegenheid is volgens hem een succes, hoewel er wel wat verbeterpuntjes zijn. “De discussie mag langer.”

Jaloers op je ouders

Dat vinden ook Jasper en Milan, twee studenten die na afloop blijven doordiscussiëren. “Waar ben jij boos over?” vraagt Michiel hen. “Het parkeertarief in de binnenstad”, lacht Milan, “maar waarschijnlijk ben ik de enige student die zich daaraan ergert”. Wat vooral leeft onder Amsterdamse studenten is huisvesting. Een beetje jaloers kijken ze naar de leegstaande kantoren in de binnenstad én naar de vorige generaties. “Wanneer mijn ouders geen woonplaats hadden, gingen ze kraken, maar als je dat nu doet staat een uurtje later de ME voor de deur en heb je een strafblad.”

“Hier kun je het zelf doen”

Daarnaast hebben de huidige studenten volgens de jongens weinig politiek gevoel: “Waar zijn de anarchisten gebleven?” vraagt Jasper. Volgens Michiel zit het anders: “Jongeren zijn wel politiek geïnteresseerd, maar lopen vast in het hiërarchische systeem. Er is geen partij waar ze zich thuis voelen.” NAT wil wél zo’n partij zijn. “Hier kun je het zelf doen!” Maar ook Michiel vindt dat de jongeren het vroeger veel makkelijker hadden: “Zij streden voor tastbare zaken die in hun belevingswereld vielen, zoals abortus en softdrugs. Tegenwoordig hebben we alleen maar abstracte concepten als digitale rechten en privacy, die veel verder van de mensen afstaan.”

Lastige klus

Voor het programmapunt werkgelegenheid heeft de partij inmiddels een lange lijst met punten verzameld. Het wordt nog een lastige klus om een coherent plan te maken, want de conclusies van de discussiegroepen lopen wel erg uiteen. Moet de gemeente met de scholen om de tafel gaan zitten om de doorstroom naar de arbeidsmarkt beter te faciliteren? Kunnen de bedrijven betere doorgroeimogelijkheden bij stages bieden, en ook stages na de studie mogelijk maken? Of is vertrouwen op de mechanismen van de vrije markt de oplossing voor alle problemen? Een leus is er in ieder geval al: “Creëer ondernemerschap en doe het zelf!”

Nu nog een lijststrekker

Zelf heeft NAT ook een oplossing voor de werkloosheid onder de Amsterdamse jongeren. Aangezien de initiatiefnemers nog aan hun studie werken, zijn ze op zoek naar een partijbestuur en een lijsttrekker die fulltime in de gemeenteraad wil plaatsnemen. Daarnaast wil de partij met behulp van de discussieavonden een programma samenstellen waarin haar stemmers zich herkennen. Wil je ook meebeslissen over het programma van NAT? De volgende discussiemiddag gaat over onderwjis, op donderdag 17 oktober in het Kohnstammhuis. In november zijn er nog twee discussies over huisvesting en over openbare orde. Meer info op de website van NAT.