Wetenschap
& Onderwijs

Nieuwe loting middelbare scholen weer afgeschaft

Eerlijk alles delen, is niet altijd het leukst. Het nieuwe lotingssysteem op Amsterdamse middelbare scholen, dat vorig jaar werd bedacht door economen van de VU en UvA en dat scholieren eerlijker over de meest gewilde scholen zou moeten verdelen, is weer afgeschaft, meldt Het Parool. Het bracht te veel onvrede met zich mee onder ouders, kinderen en scholen.

Op basis van een studie van de VU-economen Pieter Gautier en Bas van der Klaauw samen met UvA-collega’s kozen de scholen vorig jaar voor een systeem dat een einde moest maken aan de stress rondom het inschrijven. Voor populaire scholen melden zich elk jaar te veel scholieren aan, waardoor sommigen teleurgesteld moeten worden. Voor hen is vervolgens alleen nog plek op de minst populaire scholen.

Dit jaar gaan de scholen weer terug naar dat zogenaamde Bostonsysteem. Dat werkt volgens hoogleraar economie Pieter Gautier ‘strategisch kiezen’ in de hand. “Mensen gaan een school als eerste keus opgeven waarvan ze denken dat ze daar de meeste kans maken”, zei hij vorig jaar tegen Advalvas. Daar wilden de gemeente en scholen van af. In het nieuwe systeem was je echte voorkeuren opgeven altijd het beste wat je kon doen, aldus Gautier.

Het werkte alleen niet goed, vindt de vereniging van Amsterdamse middelbare scholen Osvo nu. Dit jaar kwamen er ruim 1900 kinderen niet op de school van hun eerste keus terecht, ook al zaten ruim 1800 daarvan (95 procent) wel op een school in hun top 3.

Protesterende ouders

Er kwam nog bij dat er niet geruild mocht worden. Dat leidde tot veel protest van ouders, tot de rechter aan toe. Gautier: “We hadden vooraf aangegeven dat in het nieuwe systeem niet geruild kon worden. Als je ruilen toestaat, zullen mensen populaire scholen op plek 2 en 3 zetten. Dat is namelijk goed ruilmateriaal.” Dan ben je weer terug bij het strategisch kiezen en dat was niet de bedoeling.

“Ik kan me die ouders wel voorstellen”, voegt Gautier toe. “Het is al zuur als je kind op de school van de tweede keus terechtkomt. Maar als je weet dat het door ruilen wel op de school van de eerste keus had kunnen zitten, is het extra zuur.”

Niemand tevreden

In Amsterdam moet er straks weer strategisch gekozen worden. “Helaas”, vindt Gautier. “Als je zoveel mogelijk mensen op de school van hun eerste keus wilt krijgen, wilt voorkomen dat leerlingen na afloop ruilen en dat leerlingen hun echte voorkeuren opgeven, was er een beter systeem geweest, zoals DA-STB. Maar er is geen enkel systeem dat aan alle wenselijke eigenschappen voldoet. En over het oude Bostonsysteem was naar mijn weten helemaal niemand tevreden.”