26 maart 2024

Nieuwe decaan voor Sociale Wetenschappen

Karen van Oudenhoven-van der Zee (47) is benoemd tot nieuwe decaan van de faculteit Sociale Wetenschappen als opvolger van Anton Hemerijck, die sinds 2009 decaan was.

Karen van Oudenhoven is op dit moment decaan van de faculteiten Gedragswetenschappen en Management en Bestuur van de Universiteit Twente, en honorair hoogleraar Organisatiepsychologie, Culturele Diversiteit en Integratie aan de Rijksuniversiteit Groningen

Derde vrouw als decaan

Zij is de derde vrouw die momenteel aan het hoofd staat van een VU-faculteit. Dat is ook het geval bij Rechten (Elies van Sliedregt) en bij de Exacte faculteit en Aard-en Levenswetenschappen waar Karen Maex de scepter zwaait sinds 1 januari. Ook het Amsterdam University College heeft een vrouw als baas, Marijk van der Wende. De andere acht faculteiten hebben een man aan het hoofd, waarbij Letteren en Wijsbegeerte samen een decaan delen.

Hoogleraar diversiteit

Van Oudenhoven is opgeleid als psycholoog op de terreinen gezondheid, arbeid en organisatie. In 2001 werd zij hoogleraar organisatiepsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen, met als expertisegebied culturele diversiteit op de werkvloer. Van 2005-2012 gaf zij als directeur leiding aan het instituut voor Integratie en Sociale Weerbaarheid. De thema’s van haar onderzoeksveld sluiten goed aan bij het onderzoek van de faculteit Sociale Wetenschappen. Zij wordt als hoogleraar benoemd op het gebied van interculturele competentie bij de afdeling Organisatiewetenschappen. De nieuwe decaan heeft ruime bestuurservaring in verschillende facultaire functies. De medezeggenschap van de faculteit heeft vooraf met de nieuwe decaan gesproken en positief geadviseerd over haar benoeming, die per 1 april ingaat.