Studentenleven
& Maatschappij

Nieuwe aanwijzingen voor vindplek Tanja Groen

Onderzoek onder leiding van emeritus hoogleraar en rechtspsycholoog Peter van Koppen heeft drie nieuwe plekken aangewezen waar Tanja Groen zou kunnen liggen.

In juni 2021 was de laatste grote zoekactie naar Tanja Groen. De politie ging toen af op een nieuwe getuigenverklaring. Volgens Van Koppen is zo’n verklaring van bijna dertig jaar later weinig waard. “Ten eerste moet je dan vragen: waarom heb je dat niet eerder verteld, en ten tweede: waarom zou ik je geheugen na al die tijd vertrouwen?” De graafactie draaide op niks uit.

Zoektocht naar Tanja Groen
De 18-jarige Groen verdween in 1993 nadat ze na een studentenfeestje naar huis fietste. Ze zou na de zomer beginnen aan de studie gezondheidswetenschappen aan de Universiteit Maastricht. De zaak is nooit opgelost en de enige verdachte Wim S. is inmiddels overleden.

Vegetatie onderzoeken

Van Koppen leverde in 2018 het onderzoeksrapport in dat hij opstelde met een team van VU-studenten voor project Gerede Twijfel. Sindsdien zoekt Van Koppen samen met VU-onderzoekers Jasper van der Kemp en Guillaume Beijers en rechtspsycholoog bij Maastricht University Robert Horselenberg verder naar plekken waar Tanja Groen begraven kan liggen.

In hun zoektocht maakten ze een geografisch profiel op (bijvoorbeeld: hoe ver kan de dader het lichaam hebben versleept) en onderzochten de vegetatie (de aanwezigheid van een lijk kan de groei van planten beïnvloeden). Ze wilden ook nog zogeheten lijkhonden inzetten, maar daar stemde de politie niet mee in.

Scherp omlijnde verstoringen in grond

Met het geografisch profiel hebben ze bepaalde gebieden al snel kunnen uitsluiten, omdat er al meer dan 30 jaar hekken stonden bijvoorbeeld, of er een manege met een café in de buurt lag. Uiteindelijk heeft het team ergens met een grondradar verstoringen op zo’n 60 à 70 centimeter diepte gevonden. “Terwijl de Strabrechtse Heide sinds de Middeleeuwen onaangeroerd is gebleven”, aldus Van Koppen. Een boswachter vertelde hem dat de volgorde van de bodemlagen nog precies hetzelfde zou moeten zijn als toen. “Het verbaast me dat de politie niet overlegt met boswachters over dit soort zaken. Je moet toch weten hoe het landschap is veranderd.”

Van Koppens team gaat er in hun zoektocht vanuit dat Wim S. de meest waarschijnlijke dader is. S. is inmiddels overleden, maar zou aan celgenoten hebben verteld dat hij meerdere vrouwen – onder wie Tanja Groen – gedood en begraven zou hebben. S. werkte voorheen als grafdelver. “De verstoringen die we vonden in de grond zijn scherp omlijnd, en op zo’n diepte dat je kunt vermoeden dat het door een professionele grafgraver is gedaan.”

Wachten op besluit

Er zijn drie plekken op een paar meter van elkaar gevonden die graven zouden kunnen zijn. Maar het team houdt geen rekening met de mogelijkheid dat er meerdere lichamen gevonden kunnen worden. “Dat is niet relevant, dan gaan we er ook al vanuit dat er überhaupt iemand ligt. De politie moet eerst maar eens gaan graven.”

De politie is gisteren op de hoogte gesteld van de onderzoeksresultaten. Volgens een woordvoerder van het Openbaar Ministerie Maastricht is het nog te vroeg om te zeggen of ze op de voorgestelde plek ook daadwerkelijk gaan zoeken. “Een situatie als deze komt niet dagelijks voor, ik kan moeilijk zeggen hoe lang het gaat duren voor we hier over besluiten. Maar het zal geen weken duren.”