28 maart 2024

Nieuw systeem adresregistratie: chaos dreigt voor duizenden studenten

Vanaf 2016 delen studenten die op kamers wonen hun adres met huisgenoten. Huisvesters en studenten zijn bang dat het nieuwe systeem ontaardt in een administratieve chaos.

Door een wijziging in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) verdwijnen zelfstandige adressen als ‘nummer 24, kamer 12’. De twaalf studenten die in het huis op nummer 24 wonen, hebben vanaf 2016 allemaal hetzelfde adres en delen één brievenbus. Studenten in onder meer Utrecht, Amsterdam en Rotterdam krijgen met de nieuwe regel te maken.

Foutje is snel gemaakt

Studentenvakbond LSVb en de studentenhuisvesters vrezen chaos. “We willen voorkomen dat studenten problemen krijgen door een verhuizing die alleen op papier plaatsvindt”, zegt LSVb-voorzitter Jorien Janssen.

“Er kan met de aanvragen voor huur- en zorgtoeslag van alles mis gaan”, beaamt Vincent Buitenhuis, directeur van brancheorganisatie Kences. Studenten hebben er nog steeds recht op, ook als ze met tien anderen op hetzelfde adres wonen, maar dit moet handmatig in de systemen gezet worden. Buitenhuis: “Als het straks om zulke grote aantallen gaat is een foutje snel gemaakt.”

Tijdelijk register

Om te voorkomen dat het mis gaat, worden alle kamers op dit moment al in een tijdelijk register gezet. Zo kan bijvoorbeeld de Belastingdienst zorgen dat alle toeslagen worden uitbetaald. De bedoeling is dat het register in 2016 weer wordt opgeheven, maar Buitenhuis en Janssen willen liever dat het bestand permanent blijft bestaan. Op die manier kunnen gegevens niet kwijtraken.

Over dat idee willen ze met de ministeries van Wonen en Infrastructuur in gesprek.