29 maart 2024

Nieuw Kooijmans Instituut belicht de maatschappelijke relevantie van rechtswetenschap

De VU is een nieuw wetenschappelijk instituut rijker, het Kooijmans Instituut. Directeur is VU-hoogleraar rechtsfilosofie Wouter Veraart, die zegt dat hij met het instituut de maatschappelijke relevantie van het rechtswetenschappelijk onderzoek voor het voetlicht wil krijgen.

De naamgever van het instituut, Peter Kooijmans (1933-2013) was volgens Veraart ‘een grensverleggende onderzoeker met een sterke maatschappelijke betrokkenheid.’ Kooijmans was hoogleraar aan de VU en later hoogleraar in Leiden, minister van Buitenlandse Zaken, rechter in het Internationaal Gerechtshof en Minister van Staat.

Fyra

Een voorbeeld van het onderzoek dat door het Kooijmansinstituut wordt verricht, is de rol van de overheid bij de aanbesteding van de Fyra, waarbij ze tegelijk speler, spelverdeler en regulator was. Eén van de speerpunten van het instituut is Law and Governance, waarbinnen problemen rondom wetgeving en regulering zoals bij de Fyra worden onderzocht.

Migranten

Binnen het andere speerpunt, Law, Politics & Justice in a Connected World onderzoekt het Kooijmans Instituut grensoverschrijdende kwesties waarin recht en politiek elkaar raken, zoals de regulering van migrantenstromen naar Europa.  Welke instrumenten zetten Europese landen daarbij in en hoeveel migratiedoden vallen er feitelijk aan de grenzen van Europa? En hoe verhoudt dit beleid zich tot de mensenrechten die zijn vastgelegd in Europese verdragen?