29 maart 2024

Niet meer roken op de campus

Per 2 juni 2020 wordt de VU-campus officieel rookvrij. Aanleiding is de wet die per 1 augustus van kracht wordt, mits het parlement die goedkeurt, en roken bij onderwijsinstellingen verbiedt. Maar ook zonder wet wil het bestuur een rookvrije campus.

Naar schatting rookt ongeveer 20 procent van de medewerkers en studenten. Zoveel Nederlanders van 18 jaar en ouder geven in landelijk onderzoek aan dat ze wel eens roken.

Elektronisch roken ook verboden

Het verbod geldt voor alle vormen van tabaksgebruik, dus ook voor elektronisch roken. Rondom het ziekenhuis, de Hortus, het Acta- en O2-gebouw geldt al sinds 1 augustus 2019 een rookverbod, wat volgens het bestuur zonder veel problemen verloopt.

Het rookverbod geldt niet voor de flats op Uilenstede, wel bij het Sportcentrum en de Griffioen. Mochten in de toekomst woningen worden gebouwd op de campus, dan geldt het rookverbod niet binnenshuis.

Handhaving

Bij verschillende universiteiten en ziekenhuizen is al een rookverbod ingesteld. Handhaving is daarbij een belangrijk aandachtspunt. Zo heeft het Radboudumc tien extra beveiligers ingehuurd à tweehonderdduizend euro per jaar. Terwijl de Tilburgse universiteit het met één handhaver moet doen.

Rector Vinod Subramaniam geniet nu en dan nog van een sigaartje

De ondernemings- en studentenraden bespraken het rookbeleid vorige week woensdag met het bestuur. Rector Vinod Subramaniam zei tijdens de vergadering nu en dan nog van een sigaartje te genieten, terwijl collegevoorzitter Mirjam van Praag verklaarde een aantal jaren geleden te zijn gestopt met roken.

Medezeggenschap steunt verbod

De medezeggenschap steunt het rookverbond van ganser harte, maar had wel een aantal kritische kanttekeningen. De VU moet rokers actief helpen met stoppen door hen begeleiding aan te bieden, vindt bijvoorbeeld raadslid Rick Vermunt.

De campus wordt rookvrij. Hoe moet het dan met de rokers?
“Dat is een goede vraag. Op straat mag je nog gewoon roken. Het is natuurlijk niet gewenst dat mensen eerst door een haag rokers heen moeten. Misschien moet er toch een officiële rookplek komen. Dat mag volgens de wet.”

Moet er een sanctie komen op roken?
“Mensen zullen meer tijd kwijt zijn met roken, want ze moeten naar de rand van de campus lopen. Maar goed, nu en dan pauzeren is prima. Ik ga soms ook even een appeltje eten. Er zijn al werkgevers die erop letten hoelang je naar het toilet gaat. Die kant moeten we niet op.”

‘VU moet rokers helpen met stoppen’

Helpt een rookverbod om te stoppen?
“Dat is zeer de vraag. Roken is een zware verslaving. Uit eigen ervaring weet ik hoe moeilijk het is om ervan af te komen. Daarom zou de VU daarbij begeleiding moeten aanbieden. Dat hoort bij een duurzaam personeelsbeleid. Maar dat wil het bestuur niet, omdat de VU daar de expertise voor mist. Zij wil alleen doorverwijzen naar bestaande instanties.”

Valt een rookverbod te handhaven?
“In het begin zal dat best lastig zijn. Het bestuur wil daarvoor de fietscoaches inzetten. Maar dat maakt die functie wel onaantrekkelijker. En ’s avonds zijn die er niet. Bij cultuurcentrum Griffioen werken studenten als portier. Als  de Griffioen volgend jaar naar de campus komt, moeten die studenten gaan toezien op het niet-roken. Lijkt me ook geen goede zaak. Misschien moet de VU in het begin extra bewakers inhuren. Die zijn beter getraind voor dit soort van toezicht. Maar ja, dat kost geld.”

De nadruk ligt erg op het personeel, maar er zijn ook veel studenten die roken.
“Ja, die moeten zeker meegenomen worden in het beleid. Goede voorlichting is waarschijnlijk het enige wat mogelijk is. Daarbij zijn we voor een positieve benadering. Geen stigmatisering. Dat werkt negatief. Dus geen verbodsbordjes, maar een vriendelijk verzoek om niet te roken. Extra probleem zijn de internationale studenten die uit landen komen waar roken heel normaal is, zoals in Oost- en Zuid-Europa. Dat kan nog lastig worden.”