29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

‘Niet kijken is het beste protest’

De anti-islamfilm Innocence of Muslims leidde wereldwijd tot gewelddadige demonstraties en protesten. Wat vinden VU-studenten van deze ophef? Een rondvraag.

Begin september werd de trailer op het internet geplaatst. Inmiddels hebben ruim zestien miljoen mensen deze veertien minuten durende trailer op YouTube bekeken. Maar de elf studenten die ik spreek, hebben op een enkeling na geen behoefte om ernaar te kijken.

Boycotten is het beste

Zo vertelt Houda el Khannoussi, masterstudent journalistiek, dat het boycotten van de film de beste manier van protesteren is. “Ik gun de makers de kijkcijfers niet en raak alleen maar gekwetst. Gewoon niet kijken.”

Nina van der Vliet, masterstudent sociale psychologie, heeft de trailer ook niet bekeken. “Ik hoorde van vrienden dat het gaat om een Wilders-achtig filmpje met slechte acteurs, dat alleen maar angst en haat zaait. Hier wil ik niks van weten.”

Saai en amateuristisch

Een enkele student heeft de trailer wel gezien en anderen alleen maar een fragment. Zo zegt Nicole Kooij, masterstudent beleid, communicatie & organisatie: “Ik heb de trailer na één minuut weer uitgezet omdat ik het nogal saai en amateuristisch vond.”

Fien Wanders, bachelorstudent communicatiewetenschap, zag de trailer wel helemaal, maar vond die ook niet professioneel. Volgens haar is de film alleen maar gemaakt om ophef te veroorzaken.

“Ik snap de ophef over deze film helemaal, vooral omdat de profeet Mohammed als een slecht persoon wordt afgeschilderd en aangezien hij zichzelf niet kan verdedigen, mogen anderen dat best voor hem doen”, zegt Leila Loukili, masterstudent corporate communicatie en nieuwe media.

Studiegenoot Samyae Ikhouane vult aan dat ze het in zekere zin eens is met de ophef. “Het is goed dat er een tegengeluid komt, maar dan wel zonder agressie.”

Mikpunt van spot

El Khannoussi denkt hier hetzelfde over. “Die rellen lossen niks op. Wel vind ik het schandalig dat er zo overdreven veel tolerantie is als het gaat om het schaden van de islam. De islam is weer eens het mikpunt van spot.”

Bachelorstudent rechtsgeleerdheid Isabella vindt de ophef onzin. “Ook joden en christenen worden belachelijk gemaakt, maar daarop wordt nauwelijks gereageerd. Zodra het over de islam gaat, worden islamieten gelijk boos. Je kunt ook gewoon niet naar de film kijken.”

Vrijheid van meningsuiting

Kooij sluit zich voor een deel hierbij aan. Ze vindt het te achterlijk voor woorden dat het protest met zoveel geweld gepaard gaat, maar volgens haar mogen mensen wel laten blijken dat ze beledigd zijn, dat hoort immers ook bij vrijheid van meningsuiting.

Volgens Van der Vliet speelden ook de media een rol bij het veroorzaken van de ophef: “De media-aandacht was overdreven en verergerde de reacties alleen maar.”

Lees ook On the islamization of a global conflict van Thijl Sunier.