29 maart 2024

Neutelings checkt de feiten

De VU gaat helemaal geen zeshonderd mensen ontslaan, zoals de vakbonden suggereren, schrijft Rob Neutelings op zijn blog over de reorganisatie van de bedrijfsvoering. Hij heeft een flyer van de gezamenlijke bonden bestudeerd. Daarin staan volgens hem minstens vijf uitspraken die niet, of maar voor een deel, waar zijn. Omdat zijn blog nogal ver weggestopt zit op het intranet van de VU, en alleen voor medewerkers bereikbaar is, staan hier een aantal uitgebreide citaten. Tot nu toe is er slechts één reactie op zijn blog gekomen. Dus het lijkt er op dat Neutelings, die  verantwoordelijk is voor de uitwerking van de  plannen over de reorganisatie van de bedrijfsvoering, grotendeels gelijk heeft.

Geen 600 mensen ontslagen

Zo staat in de vakbondsflyer dat het bestuur 33 miljoen euro wil bezuinigingen. Dat kost volgens de bonden ruim zeshonderd medewerkers hun baan. Die 33 miljoen structureel bezuinigen in 2015 klopt, volgens Neutelings, maar de suggestie dat 600 medewerkers worden ontslagen is onjuist.

“In het plan Bedrijfsvoering staat dat in 2015 er minder eerste geldstroomfinanciering is voor 450 fte. Een deel daarvan houdt zijn baan omdat daarvoor tweede- en derdegeldstroom wordt gezocht (± 25 fte) en een deel behoudt zijn baan, maar verandert van werkgever (± 115 fte) door outsourcing. Inmiddels zijn er reeds ± 50 fte uitgetreden sinds de peildatum; we weten dat ± 65 fte met pensioen gaat voor 2015. Overigens lopen er voor ± 260 fte tijdelijke contracten af in de bedrijfsvoering”, aldus Neutelings

De bewuste flyer:

Onderwijs niet uitbesteed aan markt

Ook de stelling ‘Commerciële overwegingen krijgen de overhand op onderwijs. Dat is slecht voor medewerkers, studenten en wetenschap’, is volgens Neutelings te kort door de bocht.

“Kijkend naar ons reguliere bachelor- en masteronderwijs ken ik geen initiatieven om daar mee geld te verdienen op de markt. Ja, er zijn initiatieven om meer postdoctorale opleidingen tegen een stevig tarief in de markt te gaan zetten, maar om te spreken over ‘de overhand’ gaat te ver. Mogelijk wordt bedoeld dat opleidingen met weinig studenten mogelijk worden gestaakt. Dat is inderdaad jammer, maar als de overheid jaar-in-jaar-uit de bekostiging van studenten verlaagt, dan is het ingewikkeld om dat soort opleidingen te blijven verzorgen”, blogt Neutelings

Mensen mogen meedenken

Bovendien vindt hij dat de plannen niet eenzijdig van bovenaf worden doorgevoerd.

“Het reorganisatieplan Bedrijfsvoering is opgesteld – niet door een duur adviesbureau in opdracht van het CvB – maar door 80 medewerkers die werken in de bedrijfsvoering in faculteiten en diensten. Tijdens het traject hebben ze bijsturing gekregen van verschillende commissies, ook van de medezeggenschap. Vervolgens hebben decanen en directeuren in verschillende rondes over de plannen gesproken, die steeds weer geleid hebben tot bijstellingen,” aldus de blog.

En de stelling dat de reorganisatieplannen ten  koste van het onderwijs en onderzoek gaan  klopt volgens Neutelings  ook niet. “Idee van de VU is te besparen op bedrijfsvoering zodat onderwijs en onderzoek financieel kunnen worden ontzien. Hoewel onderwijs en onderzoek zullen merken dat de bedrijfsvoering anders georganiseerd wordt, gaan de plannen niet ten koste van onderwijs en onderzoek. In tegendeel.”

De blog is te vinden op het intranet van de VU >bestuur en staf > PC bedrijfsvoering