19 april 2024

Nederlandse WK-roeiers testen VU-innovatie

De uitvinders van de klapschaats, de revolutie in de internationale schaatssport, gaan de roeiwereld veroveren met een speciale oranje bril met een applicatie voor Google Glass erin.

Oké, voor ‘speciale oranje bril met een applicatie voor Google Glass erin’ moet nog een naam gevonden worden die net zo lekker bekt als ‘klapschaats’, maar in aanloop naar de  waar nu het WK roeien plaatsvindt, hebben Nederlandse roeiers een bril getest waarin ze direct hun prestaties kunnen lezen.

Efficiënter trainen

De roeiers zien aan de binnenkant van de bril direct hun slagtempo terug, de snelheid, de verstreken tijd en de geroeide afstand. Zo kunnen ze gerichter en efficiënter trainen. Wetenschappers van de Faculteit der Bewegingswetenschappen waren nauw bij het ontwikkelen betrokken.

De applicatie is een vervolg op het InnoSportNL-project RoeiCoachCockpit (RCC), waarbij de meetapparatuur voor een roeiboot is ontwikkeld die tijdens het roeien data genereert over onder meer snelheid, slagritme en vermogen op de riemen. ICT-bedrijf Ordina ontwikkelde de software voor Google Glass en maakt de koppeling met de RCC.

Olympische spelen

De applicatie is ontwikkeld met het oog op de voorbereidingen op de Olympische Spelen van 2016 die plaatsvinden in Rio de Janeiro in Brazilië. Bezoekers van het WK-roeien kunnen deze week de ‘roei-glass’, zoals bewegingswetenschapper Mathijs Hofmijster ‘m noemt, wel vast uitproberen in het innovatiepaviljoen aan de bosbaan.