17 maart 2024

Ontwerp voor een vliegtuig van Leonardo da Vinci (1488)

Natuurkundestudenten leren ondernemen

Er staat wel een heel opvallend keuzevak tussen de colleges over deeltjesfysica, energiefysica en de natuurkunde van duurzaamheid: ondernemerschap voor natuurkundigen. Studenten natuurkunde kunnen in hun studie leren over ondernemerschap. Maar waarom zouden ze? Ze hebben na hun afstuderen de banen toch al voor het oprapen?

Zo’n vijftig studenten zitten in de collegezaal van het W&N-gebouw bij het college van hoogleraar duurzaam ondernemerschap Enno Masurel. Hij vuurt weetjes, adviezen en waarschuwingen op ze af. “Zonder ondernemingsmodel beland je in het ravijn van ondernemers en word je opgegeten door de gieren”, is een van de luguberste uitspraken.

Sex Pistols

Maar het college is vooral een kijkje in een heel andere wereld dan de bètawetenschap: “Als je bedrijf groeit, moet je steeds meer aandacht besteden aan management. En dat is niet per se het favoriete werk van ondernemers.” Hij noemt Richard Branson als succesvol ondernemer. “Hij zit nu in de ruimtevaart, luchtvaart, banken, internet. Hij begon in de jaren zeventig met Virgin Records en als producer van een obscure band genaamd de Sex Pistols.”

Maar ja, Branson is wel een witte man, vervolgt Masurel, die zelf veel samenwerkt met Afrikaanse ondernemerschapsonderzoekers. “Boeken over ondernemerschap focussen te veel op de westerse wereld. Ondernemerschap in Afrika is net zo goed serious business.”

Leren netwerken

Het idee van het vak is dat de studenten inzien dat een eigen bedrijf starten ook een mogelijkheid voor ze is. Ze leren over de kennis die er is over ondernemerschap. Ze vergroten hun ondernemerschapscapaciteiten, zoals netwerken. En ze werken een innovatief idee uit hun eigen studierichting uit in een ondernemingsmodel, dat de beoogde organisatie, verdienmodel, klanten, relaties en leveranciers beschrijft.

Eindelijk praktisch

“Het is een kijk in een wereld die ik niet ken”, zegt sterrenkundestudent Ariane Dekker. Het lijkt haar nuttig voor de rest van haar leven om wat breder opgeleid te zijn. “En het is eindelijk eens een praktisch vak in de opleiding”, voegt haar medestudent Michiel Rollier toe. “We zijn droge theorie gewend.”

Samuel Sanchez uit Spanje en Jacob Emerick uit de Verenigde Staten volgen het vak ook uit nieuwsgierigheid. “Je weet nooit of ik mijn eigen bedrijf wil starten”, zegt Sanchez. Jacob voegt toe: “Door dit vak ga je nadenken of ondernemerschap ook een mogelijkheid voor je is.” Mark Bennis weet al dat hij niet het onderzoek in wil: “Als ik echt een eigen bedrijf ga starten, kom ik alles nog wel tegen, maar nu krijgen we wel alvast een idee van hoe het werkt.”

Ook in een baan

Dat is ook wat hoogleraar experimentele natuurkunde Davide Iannuzzi, de initiatiefnemer van het vak, ermee wil. “Het maakt de studenten ervan bewust dat ondernemer worden ook een optie kan zijn. Bovendien gaat ondernemerschap niet alleen om je eigen bedrijf starten, het is ook een manier van werken als je een baan hebt. Als je je idee wilt uitvoeren, moet je de juiste mensen en middelen erbij zoeken. Dat is ondernemerschap.”

Rijk mens

Zelf is Iannuzzi vijf jaar geleden een bedrijf gestart om een ultrafijne meettechnologie die hij voor natuurkundige experimenten in zijn lab had ontwikkeld, om te zetten naar technologie waar de markt iets aan heeft. Momenteel wordt zijn minisensor gebruikt in de gezondheidssector om metingen te doen aan cellen en weefsel.

“Het is vooral heel leuk om een eigen bedrijf te hebben”, zegt hij. “Het geeft voldoening dat mensen nu iets kunnen hebben aan mijn uitvinding en dat de mensen in mijn bedrijf er een salaris uit halen. Een eigen bedrijf maakt je een rijk mens, ook al verdien je er niet altijd veel geld mee.”