20 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Monsterscore Rubiconbeurzen

Het is een monsterscore. Maar liefst een kwart van de Rubiconbeurzen wordt op de rekening van een VU-wetenschapper gestort. Dat wetenschapsorganisatie NWO dit jaar het aantal beurzen moest verlagen, trof de VU niet.  Vijf wetenschappers kregen een beurs om buitenlandervaring op te doen.

Mager

Opvallend is dat de veel grotere UvA maar één mager beursje binnen wist te halen. Veel topwetenschappers zijn ooit met een Rubiconbeurs begonnen. Het geldt als opmaat voor de prestigieuze Veni- Vidi- en Vicibeurzen.

Wie zijn de winnaars?

Nieke Elbers gaat aan de University of Sydney het effect vergelijken van twee verschillende Australische compensatiesystemen op de gezondheid van verkeersslachtoffers.

Martine Groen zal aan het University College London uitlopers van hersencellen bestuderen.

Milena Lazova vertrekt naar het Amerikaanse Massachusetts Institute of Technology om DNA-verdubbeling van bacteriën te bekijken.

Tjonnie Li wil bij het California Institute of Technology het inwendige van neutronensterren waarnemen.

En Rita Sousa gaat de derde dimensie aan de University of New South Wales bestuderen.