NIEUWS

oogkleppen
VU 14 juni 2019

‘Misschien neem je al die expertise voor lief als je al jaren op de VU werkt’

Vraaggesprek met Jenneke de Sain, directeur dienst Communicatie & Marketing

Medewerkers van de dienst Communicatie & Marketing krijgen trainingssessies van organisatiewetenschappers Ida Sabelis en Mariel Jurriens. Waarom maakt de VU niet vaker gebruik van de kennis en expertise in eigen huis?

Is Sabelis nou ingehuurd om het reorganisatietraject van Communicatie & Marketing te begeleiden?
“Die reorganisatie is al rond, die is in februari door het college van bestuur goedgekeurd. Sabelis gaat ons helpen wat steviger in de schoenen te staan, beter samen te werken, meer gebruik te maken van elkaars expertise. Het gaat om een cultuurverandering bij ons op de werkvloer.”

VU-cultuur
Organisatieantropoloog Ida Sabelis gaat de medewerkers van de dienst Communicatie & Marketing tijdens de trainingsdagen in september ‘meenemen op reis door de wondere wereld van cultuuraspecten binnen organisaties’. Ze zal laten zien hoe die cultuuraspecten te herkennen zijn, hoe ze ontstaan. De medewerkers gaan aan de slag met de specifieke cultuuraspecten van hun eigen dienst en die van de VU in het algemeen.

Dat gebeurt eigenlijk nooit aan de VU, gebruikmaken van de huisgemaakte kennis van onze eigen wetenschappers.
“Dat viel mij dus ook op. Toen ik hier twee jaar geleden kwam werken, dacht ik dat de meerwaarde van al die kennis in huis door iedereen wel werd erkend en dat er voortdurend gebruik van zou worden gemaakt.”

Waarom was dat dan niet zo? Waarom zag u dat dan wel?
“Omdat ik van buiten kom, denk ik, en met andere ogen naar deze organisatie kijk. Ik had, voor ik bij de VU werkte, al eens een masterclass gevolgd bij een VU-wetenschapper en dat maakte veel indruk. Misschien ben je eerder geneigd om al die expertise voor lief te nemen als je al jaren deel uitmaakt van de VU-gemeenschap.

“Overigens ben ik niet degene die met het idee gekomen is om wetenschappers erbij te betrekken. Die eer gaat naar de onderdeelcommissie, die voor de laatste reorganisatie is begonnen met het betrekken van deskundigen binnen de VU. Behalve Sabelis waren dat organisatiepsycholoog Kilian Wawoe en hoogleraar social media Peter Kerkhof.”

Wat gaat Sabelis precies doen?
“Eerst de cultuur van onze dienst in kaart brengen.  De heersende beelden, overtuigingen en mythes van onze organisaties. Daartoe heeft ze alle medewerkers een vragenlijst gestuurd met vragen over de sfeer en beleving op de werkvloer. In september zijn er vier sessies waarin Sabelis alle medewerkers gaat trainen.”

En hoe gaat ze dat doen?
“Dat weet ik niet, we laten ons verrassen, het moet wel spannend blijven. Ik heb de indruk dat deze reorganisatie redelijk pijnloos is verlopen, in vergelijking met die van een paar jaar daarvoor. Omdat ik niemand heb hoeven ontslaan. Een aantal afdelingen is behapbaarder gemaakt voor de leidinggevenden, er is een afdeling social media opgezet, want die was er nog niet, en de faculteiten krijgen zwaarder advies op het gebied van communicatie. Medewerkers worden getraind om gebruik te maken van elkaars talenten, dat was bij ons niet heel gebruikelijk; iedereen zat toch vaak een beetje het wiel opnieuw uit te vinden.”

Peter Breedveld
BEELD: Emilio Labrador (Flickr)

hits 318

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.