Minister vraagt Eerste Kamer er vaart achter te zetten

Minister Bussemaker vraagt de Eerste Kamer om haar ‘wetsvoorstel studievoorschot’ zo spoedig mogelijk te behandelen. Ze wil aankomende bachelor- en masterstudenten duidelijkheid geven.

“Mocht uw Kamer in de gelegenheid zijn om dit wetsvoorstel met prioriteit te behandelen, dan zou ik u daarvoor erkentelijk zijn”, schrijft minister Bussemaker in een brief aan de senatoren. De Raad van State en de Tweede Kamer hebben ook vaart gemaakt, benadrukt ze.

Geen basisbeurs meer

Vanaf september 2015 krijgen nieuwe studenten geen basisbeurs meer. Dat lijkt misschien ver weg, maar studiekiezers moeten zich tegenwoordig voor 1 mei inschrijven bij een hogeschool of universiteit. Daarom moeten ze zo snel mogelijk duidelijkheid krijgen over de veranderingen in de studiefinanciering, stelt Bussemaker.

“Snelle besluitvorming stelt mij in staat om, in het geval uw Kamer instemt met het wetsvoorstel, de voorlichting over de veranderingen in de studiefinanciering spoedig op volle sterkte te brengen”, aldus de minister.

Krappe meerderheid

Ze verwijst naar het akkoord van VVD en PvdA met GroenLinks en D66. “Vanwege de stevige basis die er al lag met de eerdere wetsvoorstellen, was het mogelijk dit akkoord op snelle doch verantwoorde wijze om te zetten in wetgeving”, meldt ze de Eerste Kamer.

Studentenorganisaties gaan morgen protesteren tegen het leenstelsel. Zij hopen dat de Eerste Kamer het wetsvoorstel tegenhoudt. De vier partijen hebben een krappe meerderheid van drie zetels in de senaat.