28 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Minister: “Geesteswetenschappen zijn van essentieel belang”

Minister Van Engelshoven sust het gerucht dat ze het advies zou krijgen om miljoenen euro’s over te hevelen van de geesteswetenschappen naar de technische opleidingen. De geesteswetenschappen zijn volgens haar juist van grote betekenis.

Een commissie onder leiding van voormalig PvdA-staatsecretaris Van Rijn, bekijkt hoe de  financiering van het hoger onderwijs en onderzoek kan worden verbeterd. Hoe kan de huidige budget het best worden verdeeld, wilde de minister weten. Het advies wordt dit voorjaar verwacht.

Website ScienceGuide meldde op 15 maart, de dag van de landelijke onderwijsstaking, dat de commissie een “omvangrijke verschuiving van de bekostiging” zou adviseren. De technische universiteiten zouden er op jaarbasis tot 150 miljoen euro bijkrijgen en dat geld zou worden weggehaald bij de geesteswetenschappen. ScienceGuide baseerde zich op “meerdere bronnen”.

Geschokte reacties

Wetenschappers reageerden geschokt op het gerucht, ook op de VU. Dezelfde dag nog zei Donald Pechler,  directeur van vakbond VAWO, zich “echt ernstig zorgen” te maken. “Als dit bericht klopt en de minister volgt dat advies op, dan gaat dit banen kosten”, zei hij. “Maar voor nu zullen we moeten wachten op de definitieve uitkomsten.”

PvdA-Kamerlid Kirsten van den Hul wilde daar niet op wachten en vroeg de minister of de geruchten klopten. Van Engelshoven heeft nog geen advies van de commissie Van Rijn ontvangen en kan dus niet op de zaken vooruitlopen, zei ze in antwoord op Kamervragen. Ze betreurt de speculaties die volgens haar “onwenselijke onrust” creëren.

Miljoenen extra

De geesteswetenschappen zijn van “essentieel belang”, benadrukte Van Engelshoven. Ze wijst erop dat het wetenschapsterrein al enkele jaren structureel 17 miljoen euro extra krijgt. Daarnaast is in het regeerakkoord afgesproken dat er nog eens 10 miljoen euro beschikbaar komt voor de sociale en geesteswetenschappen.

In het regeerakkoord staat dat de bekostigingssystematiek voor het hoger onderwijs zal worden herzien “met daarbij specifieke aandacht voor technische opleidingen.” Ook moet de financiering van het onderzoek aan universiteiten sterker worden gekoppeld aan maatschappelijke impact. “Speciale aandacht gaat uit naar technische wetenschappen en onderzoeksgroepen die te maken hebben met hoge kosten.”

Hoe minister Van Engelshoven dit budgetneutraal wil realiseren zonder dat dit ten koste gaat van andere disciplines is nog niet duidelijk.