Metersgrote plastic Madonna

Voormalig VU-fotograaf Peter Smith heeft ambitieuze plannen. Hij wil met de grootste 3D-printer van Europa een 20 meter groot beeld van  een Madonna van gerecycled plastic-zwerfvuil printen. Het is de bedoeling dat dit beeld tijdens de Olympische Spelen van 2016 op het strand van Rio de Janeiro geëxposeerd wordt. Dit om aandacht te vragen voor de strijd tegen zwerfafval.

Doneer bijna niets

Hoe hij dit gigantische plan wil uitvoeren? “Met behulp van duizenden mensen die bijna niets doen en betaald door duizenden mensen die bijna niets bijdragen.” Het is de bedoeling dat het benodigde zwerfplastic door iedereen op straat ingezameld en bij speciale afvalbakken ingeleverd wordt. Voor de financiering vraag hij een maximale donatie van één euro.

Missie tegen zwerfvuil

Het is al jarenlang de missie van Smith om de wereld te ontdoen van alle zwerfvuil. Hij gelooft heilig dat dat kan als een kwart van de bevolking elke dag één stuk afval opruimt. “Met de Plastic Madonna willen we aantonen dat iedereen iets aan de grote wereldproblemen kan doen.”