20 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Met update: Diploma-uitreiking loopt uit de hand vanwege Israël

Een Palestijnse afgestudeerde van de Universiteit van Amsterdam heeft tijdens zijn diploma-uitreiking een toespraak gehouden waarin hij ageerde tegen Israël. Een Joods gezin dat daartegen protesteerde zou zijn uitgejoeld.

In zijn toespraak scandeerde de student business administration afgelopen vrijdag de omstreden leus From the river to the sea, Palestina will be free, meldt De Telegraaf. De vader en moeder van een Joodse student die eveneens afstudeerde, protesteerden daartegen. “Daarop stak er een massaal gejoel op in de zaal en kregen wij, toen we de zaal verlieten omdat wij ons niet meer veilig voelden, onder meer fucking Jews naar het hoofd geslingerd”, zegt de vader tegen de krant.

Volgens hem hadden de aanwezigen op het podium, onder wie docenten, onmiddellijk afstand moeten nemen van de student en diens uitspraken, maar gebeurde dat niet.

Grote spijt

De woordvoerder van de UvA bevestigt desgevraagd dat een van de studententoespraken bij de diploma-uitreiking gehouden is door een Palestijnse afgestudeerde. “Hij gebruikte het podium om een politiek geladen verhaal te houden. Enkele aanwezigen namen hier aanstoot aan en liepen weg. Wat er precies geroepen is hebben we niet kunnen achterhalen of bevestigen.”

De faculteit heeft “grote spijt” betuigd, meldt de woordvoerder. “Dit had zo niet mogen gebeuren. Een diploma-uitreiking is niet het moment voor een politieke toespraak, en dit had voorkomen moeten worden, of er had moeten worden ingegrepen. De decaan van de faculteit heeft in een mail excuses aangeboden aan alle aanwezigen, en heeft ook contact met de betreffende familie. Verder wordt bekeken welke passende maatregelen zullen worden genomen.”

UPDATE: Uit een video-opname van de diploma-uitreiking die ook in bezit is van Ad Valvas, blijkt dat er door de Palestijnse student niet is gescandeerd maar dat hij, in een persoonlijk verhaal over zijn leven in Jeruzalem, varieert op de “From the River to the Sea“-leus: “From the river to the sea, from the past to today, Palestinians resist in their own special way”. Vanuit de zaal wordt daarop “Fuck you” geroepen. Zie de berichtgeving op AT5. De beschrijving van de video daarin klopt, alleen de woorden van de programmaleider na de speech staat niet op de video die Ad Valvas heeft.

De student wordt nu met naam en toenaam genoemd in onder andere enkele Israëlische media en vreest nu voor de veiligheid van zijn familie in Jeruzalem. Het is niet duidelijk of er antisemitische dingen zijn geroepen. In de video is daarvan in elk geval geen sprake. (PB)