Met een biertje erbij praten over wereldproblemen

Er moet een plek zijn op de VU waar studenten en docenten met elkaar kunnen discussiëren over actuele problemen in de wereld, vond rechtendocent Marieke de Hoon. Daarom organiseerde ze in september een eerste openbare bijeenkomst, over vluchtelingen. “Hier kunnen studenten en docenten op een relaxte manier met elkaar in gesprek gaan, onder het genot van een biertje en een wijntje.”

Waarom deze bijeenkomsten? Krijgen studenten niet genoeg mee van de wereldproblematiek?

“Laat ik vooropstellen dat het idee niet is ontstaan vanuit een kritisch oogpunt. Ik vind niet dat de VU te weinig aandacht besteedt aan de wereldproblematiek. Ik merkte dat die behoefte er was bij de studenten zelf. Nadat een vak was afgelopen kwamen ze vaak naar mij toe: ‘Nu heb ik de kennis om over lastige wereldproblemen na te denken, maar kunnen we er niet meer over praten.’”

Zijn de bijeenkomsten alleen maar voor studenten?

“Nee. De opzet is dat studenten en docenten met elkaar in discussie gaan en van elkaar leren. In de collegezaal is de ruimte vaak van de docent, waar de studenten komen aanschuiven. Deze bijeenkomsten zijn interactief. De vorige keer zag je dat docenten en studenten elkaar vragen stelden over het hoe en waarom en bovendien hun eigen kennis en ervaringen deelden.”

Waren er dan ook studenten en docenten van verschillende faculteiten?

“De vorige keer waren het vooral studenten en docenten van de rechtenfaculteit, maar ik zou het ontzettend leuk vinden als er meer studenten en collega’s van andere faculteiten komen. Er kwamen nu ook wel economische argumenten voorbij of meer vanuit de menselijke kant, maar met meer mensen uit andere vakgebieden kun je nog meer kennis bij elkaar brengen. Zoals vanuit de sociologie, theologie of politicologie. Ik denk dat dit leidt tot een breder begrip van hoe je over problemen van wereldformaat na kunt denken.”

Hoe ziet zo’n bijeenkomst er dan precies uit?

“Het zijn niet alleen maar discussies, de bijeenkomst kan ook andere vormen aannemen. Hoogleraar migratierecht Thomas Spijkerboer begon met een pitch, waarin hij vertelde wat wij als VU concreet en praktisch kunnen doen voor de vluchtelingen. Dat wij bijvoorbeeld docenten die in Syrië aan de universiteit werkten hier aan de VU een baan kunnen aanbieden, zodat zij een visum krijgen. De rector stelde toen voor hoe we het kunnen uitvoeren: het is al gefinancierd wanneer elke werknemer aan de VU één vakantiedag inlevert. Daarop werd heel enthousiast gereageerd en studenten startten meteen een initiatief voor een petitie. Dat maakte de bijeenkomst ook meteen heel praktisch.”

De bijeenkomsten zijn in het Concillium in het Initium-gebouw en niet in een collegezaal. Waarom?

“Het Concillium is een open ruimte en een herkenbare plek voor studenten en docenten van de rechtenfaculteit, waar zij overdag koffie of een broodje halen. Dus het is een informele, sfeervolle plek waar iedereen gelijk aan elkaar is. We hadden de stoelen, banken en tafels aan de kant geschoven, zodat we langs de rand in een soort halve cirkel zaten. Een collegezaal is veel onpersoonlijker: je zit achter elkaar en luistert naar één persoon. Bovendien is het Concillium een ruimte waar studenten en docenten langs kunnen lopen. Je zag mensen even komen luisteren en weer weg gaan. Of ze dachten: wat is dit leuk, ik zoek een plaatsje en doe gezellig mee!”

Wat vond je van de eerste bijeenkomst?

“Het was zeker een succes. Er waren zo’n veertig à vijftig mensen gekomen, terwijl we niet eens echt iets hadden gecommuniceerd. Ik kreeg zelfs een mail van een professor uit Mississippi, of de bijeenkomsten ook werden gestreamd omdat hij graag wilde meeluisteren. Maar veel belangrijker vond ik dat iedereen ook actief meedeed, door vragen te stellen, iets te zeggen of een mening te geven. Er hing een hele fijne en respectvolle sfeer. Er werden geen lullige opmerkingen gemaakt.”

Op 1 december om 17.15 uur is er weer een bijeenkomst. De Hoon wil graag dat het thema zo actueel mogelijk is, dus het hangt af van de onderwerpen die op dat moment spelen bij docenten en studenten. Houd VUnet en de website van de rechtenfaculteit in de gaten voor meer informatie.