29 maart 2024

& Maatschappij

Murat en Meral Aktan

Meral Aktan verovert zetel in Lelystad met eigen partij

VU-student Meral Aktan (22) en haar broer Murat hebben allebei een zetel veroverd in de gemeenteraad van Lelystad. De Aktans richtten samen de nieuwe partij JongLelystad op en kregen meer dan 1900 stemmen.

Meral Aktan, tweedejaars business administration, is dolblij, maar ook heel moe. “We hebben gisteren nog tot zes uur in de avond geflyerd op het station van Lelystad, om de mensen die van hun werk komen over te halen op ons te stemmen, en tot 21 uur zijn we nog actief geweest op de sociale media. We hebben echt elke seconde benut.”

Ludieke acties

Dat is volgens haar een van de redenen waarom ze zo’n succes geboekt hebben. “We hebben volop gebruikgemaakt van sociale media, de andere partijen helemaal niet. We hadden ludieke acties [ze photoshopten een Ikea-vestiging in een foto van een winkelgebied in Lelystad; red.] en plaatsten elke dag een filmpje. Met story’s kom je op Instagram en Facebook bovenaan, dan krijg je aandacht. Bovendien zijn wij twee maanden voor de verkiezingen begonnen met campagne voeren in plaats van twee of misschien drie weken.”

Drukke koopavond

De partij boort ook een doelgroep aan die ontevreden is. “Acht jaar geleden was het tijdens koopavond in Lelystad druk, echt gezellig. Nu staat de helft van de winkels leeg. Er is geen volwaardige bioscoop, geen club, geen plein met leuke cafés. Je weet niet wat je moet doen als twintigjarige in Lelystad.”

De broer en zus kregen uiteindelijk meer stemmen dan D66, de SP en het CDA, die ook twee zetels krijgen. “We geloofden wel dat het ging lukken om één zetel te krijgen. We kregen heel veel steun vanuit de burgers. Ook oudere mensen. Iemand die zei dat zijn schoonmoeder van 58 op ons ging stemmen. En een man van in de zeventig zei: Jullie zien er fris uit, dat is wat Lelystad nodig heeft.”

De nieuwe partij heeft twee prioriteiten: een jongerenraad oprichten en een hbo of universiteit naar Lelystad halen. “Dat klinkt misschien hooggegrepen, maar als je niet droomt, kom je nergens”, aldus Aktan.

Een eerder interview met Meral Aktan over JongLelystad vindt u hier.