NIEUWS

huilen
Campus 20 november 2019

Meer meldingen bij vertrouwenspersonen VU

reacties 2

Het regent klachten over ongepast gedrag op universiteiten, schreef Trouw onlangs. Doordat er meer aandacht is voor intimidatie en machtsmisbruik op de universiteit zouden mensen eerder aan de bel trekken. Is dat ook zo op de VU?

Het aantal meldingen bij de vertrouwenspersonen op de VU is inderdaad gestegen. Dit jaar zijn het er vooralsnog 44, vorig jaar waren het er 28. “Maar eigenlijk zijn het erg weinig meldingen, gezien het aantal medewerkers dat hier rondloopt”, zegt vertrouwenspersoon en hoogleraar wiskunde Sandjai Bhulai. “We zitten nog niet met een capaciteitsprobleem.”

Bij de meeste meldingen op de VU gaat het om intimidatie door de leidinggevende of promotor. Gemiddeld zes op de tien melders zijn vrouw. Over seksuele intimidatie gaat het gemiddeld één keer per jaar. Daar lijkt vooralsnog geen stijgende lijn in te zitten, ook al staat dat onderwerp in de schijnwerpers sinds #metoo en de recente rapporten over intimidatie op de universiteit.

meldingen vertrouwenspersonen VU 
Bron: jaarverslagen VU 2016, 2017 en 2018 en Marielle Rozemond, vertrouwenspersoon VU. Het cijfer van 2019 is voorlopig: het jaar is nog niet afgelopen en het moet nog gecorrigeerd worden voor meldingen die niet over ongewenst gedrag gaan.

“Iemand komt bijvoorbeeld bij ons omdat hij van zijn afdelingshoofd taken moet uitvoeren waar hij zich niet prettig bij voelt”, zegt Bhulai. “Hij voelt zich geïntimideerd door de leidinggevende, ligt er wakker van en presteert daardoor niet goed op het werk. Ik help door te luisteren en door samen te kijken wat de opties zijn en bij welke hij zich veilig voelt. Als vertrouwenspersoon staan we altijd aan de kant van de melder.”

Niet alle meldingen die bij de vertrouwenspersonen binnenkomen zijn daadwerkelijk voor hen bedoeld. Bovenstaande klacht kan gaan over intimidatie of pesten, maar het kan ook een arbeidsconflict zijn als bijvoorbeeld het werk niet goed verdeeld wordt. Bhulai: “Wij zijn gespecialiseerd in vier thema’s: pesten, geweld, intimidatie en discriminatie. Als we samen met de melder tot de conclusie komen dat het eigenlijk gaat om een arbeidsconflict, verwijzen we door naar andere personen op de VU die hulp kunnen bieden. Wij zijn nou eenmaal getraind voor die vier zaken en moeten niet gaan proberen andere problemen op te lossen.”

Aan de bel trekken

De stijging van de meldingen vindt hij positief: het is goed als mensen de vertrouwenspersonen beter weten te vinden. “Ja, het kan ook zijn dat het aantal misstanden is toegenomen”, zegt hij. “Maar we hebben de laatste tijd gewerkt aan onze zichtbaarheid en ik heb het gevoel dat we beter gevonden worden.”

Mensen mogen ook wel wat eerder aan de bel trekken, vindt Bhulai. “Als je in een conflict belandt, denk je eerst dat je het wel gaat oplossen. Maar als dat niet lukt en je wacht te lang met hulp zoeken, dan zitten de emoties je al zo hoog dat een gesprek met de ander vaak al geen optie meer is.”

___________________

Vertrouwenspersonen op de VU

De VU heeft twee centrale vertrouwenspersonen voor personeel, Sandjai Bhulai en Marielle Rozemond, en twee voor studenten, Mariken Blom en Jan Nieuwenhuis. Ook zijn er op elke faculteit decentrale vertrouwenspersonen aangesteld. Het aantal meldingen dat bij alle vertrouwenspersonen samen binnenkomt, staat jaarlijks vermeld in het jaarverslag van de VU. Bij twijfel over bij wie je met je probleem terecht kunt, kun je de helpmatrix raadplegen.

Marieke Kolkman
BEELD: Aiony Haust (Unsplash)

{ Lees de 2  reacties }

hits 431
Door Kemp op 20 november 2019

I can imagine there are more reports because this board and human resource director take social safety more seriously than what we have seen in the past. As people feel free to report without retaliation being returned, more people will speak out.

Door Anoniem op 21 februari 2020

Vertrouwenspersonenen zijn niet telefonische of per email te bereiken. Gegeven de potentieel gevoelige aard van de problemen waarmee mensen vertrouwensperonen opzoeken vind ik het onacceptable dat tijdens werkuren de telefoon niet bemand is.

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.