18 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

‘Meer besef van functiebeperking maakt campus toegankelijker’

Petra Veltman, programmamanager studeren met een functiebeperking, wil iedereen erop wijzen dat veel studenten zo’n beperking hebben.

Eerder schreef Ad Valvas over de gebrekkige toegankelijkheid op de VU, zoals deuren in het NU-gebouw die niet rolstoelvriendelijk zijn. Hoe kan dat?
“Helaas hebben wij daar vanuit ons meerjarenprogramma Studeren met een functiebeperking helemaal geen invloed op. Wanneer iemand ergens tegenaan loopt, zoals in het NU-gebouw, kan diegene dat bij de servicedesk van de Facilitaire Campus Organisatie (FCO) aankaarten. We werken vanuit het meerjarenprogramma samen met FCO om de toegankelijkheid te verbeteren, maar óf die deuren daadwerkelijk worden aangepast, dat is echt een besluit dat vanuit FCO of zelfs de hele universiteit wordt genomen.”

U vindt dat uit ons artikel een eenzijdig beeld naar voren komt?
“Wij pretenderen niet dat alles nu perfect gaat bij de VU. Maar we besteden veel aandacht aan toegankelijkheid en vanuit ons programma proberen we die te verbeteren. Dit doen we samen met het projectteam: deelnemers van diensten en studentbegeleiders van faculteiten. Daarnaast betrekken we studenten met een functiebeperking door bij hen input op te halen via een klankbordgroep.
“We willen iedereen op de VU ervan bewustmaken dat er hier veel studenten zijn met een functiebeperking. En dat zijn niet alleen mensen in een rolstoel, maar ook met ADHD, met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) , lichamelijke of psychische beperking of een chronische ziekte. We hopen dat daar meer oog voor komt en dat er bij nieuwe bouwprojecten aandacht is voor deze groep.”

Digitaal infopunt
Petra Veltman is programmamanager Studeren met een functiebeperking, een meerjarenprogramma (2019 tot 2024). Het richt zich op het verbeteren van de informatievoorziening, toegankelijkheid en studeerbaarheid voor studenten met een functiebeperking. Tijdens de Week van de Toegankelijkheid werd een pilot van het digitale Infopunt Studeren met een Functiebeperking gelanceerd.

Dat klinkt mooi, meer bewustwording. Maar wat schieten studenten met een functiebeperking daar concreet mee op?
“Bewustwording is een belangrijke stap naar een betere toegankelijkheid. Zo stelden we een checklist op voor de toegankelijkheid van evenementen op de VU die organisatoren kunnen raadplegen. En we lanceerden een digitaal infopunt op 4 oktober. Het gaat om een pilot, die uiteindelijk zorgt voor de juiste informatie op de site en doorverwijst naar de juiste persoon of dienst. Ook kunnen we daar eerder signalen oppikken. Met onze korte lijntjes met de ondersteunende diensten en de expertise van de studentendecaan met functiebeperking in de portefeuille kunnen we vervolgens actie ondernemen.”

En de problemen met de deuren in het NU-gebouw, wordt daar nu iets aan gedaan?
“Sinds kort werkt Hafida op onze afdeling als medewerker Infopunt Studeren met Functiebeperking. Zij is van jongs af aan gebonden aan een rolstoel. Haar ervaring is waardevol voor ons. Zo gaat ze binnenkort met FCO een rondje maken op de campus, om te kijken wat haar belemmert. Hierna kan FCO in kaart brengen wat de VU op de korte en lange termijn kan oplossen. Zo kunnen we ervoor zorgen dat studenten alsnog bij hun colleges kunnen komen.”