17 maart 2024

Marjolein Jansen bij het behalen van haar Basiskwalificatie Onderwijs, oktober 2017

Marjolein Jansen vindt het na één termijn mooi geweest

Marjolein Jansen, vicevoorzitter van het college van bestuur, houdt het na haar eerste termijn voor gezien en vertrekt half december van de VU. Naar de precieze reden is het nog even gissen. De Raad van Toezicht is inmiddels op zoek naar een opvolger.

Is het de ‘controle-toren’ waar Marjolein Jansen tegenaan loopt? En waarover ze onlangs nog in Advalvas zei: “Nu wil de politiek toch weer allerlei regeltjes en controles invoeren voor de onderwijskwaliteitsgelden. Dat vind ik onnodige bureaucratie.”

Heeft ze misschien genoeg van het eeuwig omdraaien van dubbeltjes? Bij de totstandkoming van Rutte III haalde ze uit naar het regeerakkoord, waaruit blijkt ‘dat docenten meer moeten doen met minder geld, voor meer studenten. Dat kán niet goed gaan.’

Ambitieus

Of heeft ze moeite met de traagheid van innovaties op een universiteit? Jansen, een jaar geleden: ‘We hebben heel ambitieuze IT-plannen. Die hebben we aangepast aan wat haalbaar is.’

We zullen het voorlopig niet zeker weten, want Marjolein Jansen, vicevoorzitter van het college van bestuur, wil nog niet nader toelichten waarom ze het bij één termijn als VU-bestuurder laat.

Een ander mag verder bouwen

In de officiële aankondiging van haar vertrek zegt ze er wel dit over: “Bij mijn komst was de reorganisatie van de bedrijfsvoering nog maar net afgerond en was het mijn opdracht stabiliteit, professionaliteit en vertrouwen te laten toenemen. En niet in de laatste plaats een voorspelbare en stabiele financiële basis realiseren. Nu dit is gerealiseerd, en met het eind van de eerste termijn in zicht is het de conclusie dat het goed is dat een ander binnen dit College op dit fundament verder bouwt.”

Misschien is het dus gewoon wel de algemeen menselijke behoefte aan ‘een nieuwe uitdaging’.

‘Financiën op orde’

Jansens termijn  loopt af op 15 december 2019. Volgens de Raad van Toezicht bracht zij ‘energiek en volhardend samen met de organisatie de financiële huishouding van de VU op orde, legde een basis voor de IT-transitie en voor een duurzame ontwikkeling van de campus.’  De Raad van Toezicht gaat nu op zoek naar een opvolger.