17 maart 2024

Man volgt Marjolein Jansen op

De VU heeft al een opvolger voor Marjolein Jansen, de vicevoorzitter van het college van bestuur, die er in december mee ophoudt. Het is de 55-jarige Marcel Nollen, thans lid van het college van bestuur van hogeschool InHolland.

“Ik denk dat de VU trots mag zijn op deze nieuwe aanwinst”, zegt Päivi Reckman van de universitaire studentenraad, die ook in de sollicitatiecommissie zat. “Het is een hele ervaren meneer met een breed scala aan vaardigheden, die veel affiniteit heeft met een instelling als de VU. Hij luistert goed naar studenten en medewerkers en ik vind hem een inspirerende man. De hele sollicitatiecommissie vond dat, dat Nollen iemand is van wie we veel kunnen leren.”

De commissie heeft in een anderhalf uur durend gesprek met Nollen nog speciaal gevraagd naar zijn visie op duurzaamheid. “Omdat dat een thema is waar Marjolein ook altijd hoog op heeft ingezet.” Ook die visie wekt kennelijk het volste vertrouwen.

Witte man

Wat wel opvalt, is dat Nollen een witte man is. Was er geen voorkeur voor een vrouw, misschien zelfs wel met een “diverse” achtergrond? Reckman: “Hij was gewoon de beste kandidaat. Mogen witte mannen nog wel in aanmerking komen voor een functie?” Bovendien is het college van bestuur volgens haar al heel divers. “Hoezo draagt een witte man niet bij aan de diversiteit?”

Nu was er bij de zoektocht naar een nieuwe rector magnificus en later ook een voorzitter wel een expliciete voorkeur voor een diverse kandidaat, maar daar was in de profielschets voor de nieuwe vicevoorzitter geen sprake van, volgens Reckman.

Zij vindt Nollen een “vriendelijke, toegankelijke man”. “Iemand die dichtbij de studenten en de medewerkers staat.”