18 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Makkelijker jobhoppen door digitalisering

Wie denkt dat er door digitalisering alleen maar banen verdwijnen, heeft het mis. Het wordt straks namelijk eenvoudiger om over te stappen naar ander werk, waarmee je nog meer kunt verdienen ook.

Dat blijkt uit arbeidsmarktonderzoek in opdracht van de ICT-sector en de vijf topsectoren Energie, Chemie, High Tech Systemen, Materialen en Life Sciences & Health. Digitale kennis en vaardigheden worden in alle sectoren steeds belangrijker. Daardoor vervagen de functiekenmerken en -vereisten van verschillende beroepen en wordt het makkelijker om van baan te wisselen, stellen de onderzoekers.

Digitale kennis nodig

Maar dan moeten werknemers wel zorgen dat hun digitale kennis up-to-date is en deze zo nodig bijspijkeren. Dat kan ook voordelig uitpakken voor hun salaris, blijkt uit het onderzoek. Zo kan een secretarieel medewerker die 18 euro per uur verdient, overstappen naar een functie als boekhouder, en een euro salaris inleveren. Maar na bijscholing kan hij makkelijk doorgroeien naar een functie in een heel andere sector met een salaris van 27 euro per uur.

En een cultuuromslag

Een leven lang ontwikkelen moet de norm worden, luidt het advies. En daar ligt ook een taak voor het bedrijfsleven en het onderwijs. “Werkgevers voelen steeds meer de noodzaak van goed opgeleid personeel, want de ontwikkelingen in technologie gaan razendsnel”, zegt Mariëtte Hamer, voorzitter van de Sociaal-Economische Raad (SER). Volgens haar schept dat kansen, maar dan is er wel een cultuuromslag nodig. “Werkgevers, onderwijs, overheid en werknemers moeten samen werken aan een cultuur waarin (bij)leren net zo gewoon is als gezond eten en drinken.”