28 maart 2024

Posterpresentaties van Science for Impact

Maatschappelijk onderzoek van communicatiestudenten ‘ontzettend cool’

Hoe krijg je vrijwilligers bij een voetbalvereniging? Of studenten voor een opleiding? Of jonge mannen naar de bloedbank? Zo’n 150 masterstudenten communicatiewetenschap werkten de afgelopen twee maanden aan een onderzoek voor een maatschappelijke opdrachtgever. Vandaag waren de presentaties.

Als docent Camiel Beukeboom de promofilmpjes van de onderzoeksteams start, stijgt er een zenuwachtig gelach op in de zaal. Het gaat beginnen. In een halve minuut moesten de studenten hun project presenteren in een filmpje. We zien een stichting die studenten zoekt om boodschappen te doen voor eenzame ouderen, maar ook een commercieel bedrijf als Tony’s Chocolonely, dat wil weten hoe ze een suikerarme reep op de markt moeten brengen.

Mooie taart

Het idee van Science for Impact is dat vooral kleine, maatschappelijke opdrachtgevers met doorgaans weinig geld om onderzoek te laten uitvoeren een groepje studenten aan het werk kunnen zetten. De studenten doen wat ze geleerd hebben in hun studie en leren ook direct iets over de samenwerking met de praktijk. Advalvas was zelf ook een van de opdrachtgevers. Wij wilden uitzoeken hoe we met onze journalistiek meer studenten kunnen bereiken.

“In de wetenschap heb je een mooie taart leren bakken, maar in de praktijk ziet die er net wat minder mooi uit”, zegt alumnus Charlotte Vonkeman, onderzoeker bij dataconsultancybedrijf Digital Power, daarover. In de echte wereld loop je nogal eens ergens tegenaan. Bijvoorbeeld opdrachtgevers die helemaal niet geïnteresseerd zijn in het onderzoek maar een bevestiging willen dat wat ze doen, goed is. Of opdrachtgevers die zelf ook niet precies weten wat ze willen en waarom. Volgens Vonkeman is het onderdeel van je taak als onderzoeker om opdrachtgevers ook een beetje op te voeden over wat onderzoek doen nou eigenlijk inhoudt.

Schoolreisje

“Onze opdrachtgever wist eigenlijk al heel veel over onderzoek doen”, vertelt het team dat Sam& geholpen heeft. Die organisatie helpt ouders die geen geld hebben voor de schoolreisjes of muziekles voor de kinderen met een bijdrage. “Ze verwachtte ook niet een positief resultaat, maar was echt aangenaam verrast dat ze het advies dat we gegeven hebben goed kunnen gebruiken.”

Een van de teamleden legt het uit tijdens de posterpresentaties. “De eerste stap op de website is nu dat je je postcode moet invullen om een aanvraag te doen voor een bijdrage. Maar er is toch een taboe op armoede, dus je wilt misschien helemaal niet direct moeten invullen waar je woont. We hebben onderzocht of het werkt als je mensen eerst een categorie laat kiezen, schoolreisje of verjaardag. En dan zijn mensen opeens veel meer bereid om Sam& aan te raden bij anderen.”

Ontzettend cool

De rector magnificus van de VU, Vinod Subramaniam, die ook even komt kijken naar de promofilmpjes, is onder de indruk van de onderzoeken. “Dat was ontzettend cool, echt!” zegt hij. “Wij moeten veel meer gebruik maken van jullie skills en expertises. We hebben met hoogleraar Jan Kleinnijenhuis discussies over hoe we beter kunnen communiceren over de universiteit, maar jullie hebben vast ook ideeën over hoe we de studenten van de toekomst kunnen bereiken. Ik ben heel trots op wat ik heb gezien.”

Of alle opdrachtgevers blij zijn, wordt niet bekendgemaakt, maar het compliment van de rector hebben de studenten in ieder geval op zak.