29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

‘Liever geen oude mannelijke CDA-politici in Raad van Toezicht’

OR-voorzitter Ottho Heldring hoopt dat de Raad van Toezicht van VU en VUmc snel aangevuld wordt. Vorige week stapten drie leden op. Aangezien er al twee vacatures openstonden, blijven er nog maar twee leden over.

Wat vindt u van het vertrek van bijna het hele bestuur?

“Het is een forse beslissing. De OR had aan zien komen dat er mensen zouden aftreden. Maar zoveel hadden we niet voorzien. Er blijven nu maar twee leden over. Dat is te weinig. Er moeten zo snel mogelijk nieuwe leden komen. Dit kan niet.”

Is het vertrek van de leden terecht?

“Het is terecht dat er consequenties getrokken zijn uit alle problemen bij VUmc. Er is gekozen voor het vertrek van iedereen die langer dan een jaar in de raad zat. Daar kun je vraagtekens bij zetten. Iemand als Frans Leijnse bijvoorbeeld, kenden wij als een zeer vakkundig man.”

Waarom mogen Cees Veerman en Jacqueline Rijsdijk blijven?

“Zij zijn vrij recent in dienst gekomen terwijl de meeste problemen een langere aanloop hadden. Bovendien moet er toch iemand in de raad zitten. We hopen wel dat we binnen een paar maanden weer een volledige Raad van Toezicht hebben. Anders hebben we een probleem.”

Heeft u nog suggesties voor nieuwe leden?

“Dit is een gouden kans om eens iemand anders te vinden dan weer dezelfde oude mannelijke CDA-politici. We hebben veel studenten met een niet-westerse achtergrond, dus zou het mooi zijn als we een bestuurslid uit die kring krijgen. Er zou ook meteen naar de man-vrouwverhouding gekeken moeten worden. Het belangrijkste is dat de nieuwe leden niet alleen veel van besturen weten, maar ook gevoel hebben voor wat er in een organisatie aan de hand is. Dat is de laatste jaren te weinig gebeurd. Er is teveel op het bestuur gevaren.”