18 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Lezing van pro-Palestina studenten mag niet doorgaan

Maastricht University blaast een controversiële lezing over Israël en Palestina af die morgen tijdens de dodenherdenking gehouden zou worden. De jongerenpartij van D66 had in een open brief aan het college van bestuur protest aangetekend.

De bijeenkomst werd georganiseerd door Student for Justice Palestine (SJP), een activistische studentenorganisatie die wereldwijd vertakkingen heeft en die Israël onder meer beschuldigt van genocide en oorlogsmisdaden.

Antizionistisch

Eén van de sprekers op de avond zou de joodse schrijver en dissident Ronnie Barkan zijn, die zichzelf een “anti-zionist” noemt en zich verzet tegen de Israëlische “onderdrukking” van de Palestijnen.

De bijeenkomst schoot de Limburgse tak van de Jonge Democraten, de jongerenpartij van D66, in het verkeerde keelgat. In een open brief aan het college van bestuur zei de partij “verbaasd” te zijn dat de universiteit een platform biedt voor een “antizionistisch evenement, nota bene op de dag waarop wij de slachtoffers van de Holocaust herdenken.”

Enige datum

Maar SJP zegt in een Facebookpost dat het niet anders kon: Barkan heeft een druk programma en 4 mei was de enige mogelijke datum. En de organisatie zou wel degelijk rekening houden met de dodenherdenking: om acht uur zou het ook daar twee minuten stil zijn.

Hilde Schneider, decaan van de rechtenfaculteit waar het evenement zou plaatsvinden, noemt het “misleidend” dat bij de aanvraag de naam van de SJP niet werd genoemd en dat niet duidelijk was dat het om een politiek debat ging. Anders had ze de aanvraag gelijk afgewezen, zegt ze tegen universiteitskrant Observant.

“Ik vind dat je op 4 mei überhaupt geen politieke debatten moet organiseren. Op andere momenten kan dat wel. En dan nog zou ik als academische instelling altijd de andere kant erbij willen hebben”, stelt Schneider. Het bestuur van Maastricht University steunt haar besluit.