28 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Lerarenopleidingen vorig jaar al verbeterd

De VU heeft al in 2014 aanpassingen gedaan aan de lerarenopleidingen, direct nadat de visitatiecommissie had vastgesteld dat een aantal onderdelen van de opleidingen onder de maat was. Dat schrijft ze op haar website.

De Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) publiceerde vorige maand het eindoordeel over de lerarenopleidingen op Nederlandse universiteiten. Daaruit bleek dat de VU-opleidingen alleen door de keuring komen als ze een aantal zaken verbeteren. Daar was het onderwijsinstituut dus alvast mee begonnen.

Kwaliteit onder de maat

Een van de aanpassingen aan de lerarenopleidingen is de praktijkopdracht. Die is volgens het bericht al sinds mei 2014 verzwaard. De visitatiecommissie had namelijk vastgesteld dat ‘de academische kwaliteit van een aantal bestudeerde eindwerken onder de maat is.’

Tweejarige educatieve masters

Behalve deze snelle verandering is de VU momenteel ook bezig om de universitaire lerarenopleidingen heel anders in te richten. Als alle plannen worden goedgekeurd door de NVAO komt er een tweejarige educatieve master in de domeinen talen, bèta, economie en maatschappijleer en een postgraduate traject voor doorstromers uit wo-masters.