Lekker roddelen op Spotted at VU

Heb je een geheime crush op iemand? Of stoort het je dat iedereen ’s ochtends bij de liften zo staat te dringen en heb je geen zin daar openlijk iets van te zeggen? Kijk dan eens op de Facebook-pagina ‘Spotted at VU’. Daarheen sturen mensen anoniem berichtjes over dingen die ze zijn opgevallen in en om de VU. “Het doel is om mensen plezier te geven en te laten roddelen op een andere manier dan in het dagelijkse leven”, aldus de beheerders, die anoniem willen blijven.

De pagina heeft nu al bijna duizend likes en bereikt bijna 1600 mensen, maar dat is nog niet genoeg. Als het aan de beheerders ligt, heeft straks de hele VU er plezier van. “Laatst stonden we in de rij voor koffie toen we een paar vrienden tegen elkaar hoorden praten over een post waarin iemand aan de schandpaal werd genageld omdat hij zijn gordijnen niet dicht had gedaan terwijl hij ‘bezig was’. Het is erg lastig om dan niets te laten merken.”

Identiteit strikt geheim

“Onze anonimiteit is cruciaal voor de pagina. Het gaat er namelijk niet om dat wij aandacht krijgen, maar om mensen een manier te geven om hun crush te vinden, wat stoom af te blazen over die verschrikkelijke docenten die over eten praten tijdens de colleges en afbeeldingen te plaatsen zonder zorgen over eventuele negatieve reacties.”

De beheerders hebben nog nooit aan iemand hun identiteit verklapt. Zelfs hun beste vrienden weten niet dat ze dit doen. “Wanneer één iemand weet wat je doet zal die het ook weer aan een ander vertellen, enzovoorts. Zonder onze anonimiteit moeten we opletten wat we plaatsen. Ik wil niet in college aangekeken worden op iets wat anderen ons sturen. Bijvoorbeeld het bericht dat er iemand in college zat die wel wat deodorant kon gebruiken – dat kunnen we alleen plaatsen als niemand weet wie we zijn.”

Afleidend meisje

Er was al een aantal jaren een vergelijkbare pagina in het Nederlands, maar de nieuwe is helemaal in het Engels. “We denken dat alle studenten de mogelijkheid moeten hebben om te zeggen wat ze denken en om met elkaar in contact te komen. Als je wordt afgeleid door een prachtig meisje in de bibliotheek, dan moet je dat haar kunnen laten weten zonder dat het een ongemakkelijke situatie wordt. Voordat we hier kwamen, studeerden we in een ander land in Europa waar er al een Spotted-pagina was. Toen we een paar maanden geleden op de VU begonnen en vrienden werden, zijn we deze begonnen.”

Verveling

Tijdens de laatste tentamenweek kreeg de Spotted-pagina veel meer berichten dan normaal. “Misschien dat mensen zich vervelen in de bibliotheek en dingen opmerken die ze anders niet hadden gezien. Soms zitten er wel dingen tussen die duidelijk niet passen bij onze pagina, zoals racistische berichten of berichten waarin iemand met naam en toenaam wordt zwart gemaakt. Dat plaatsen we dan uiteraard niet.”

Er zal een moment komen dat de beheerders klaar zijn met hun studie aan de VU en verdergaan naar een andere plek. Wat gebeurt er dan met de pagina? “Daar zijn we nog niet uit. Hoe kunnen we zeker weten dat we de juiste persoon vinden? Misschien moeten we een wedstrijd uitschrijven?”