Lekker fitnessen op de anderhalvemetercampus

Het kan weer, fitnessen in de locatie van het Sportcentrum VU in het OZW-gebouw op de VU-campus. Dat laten studenten en medewerkers zich geen twee keer zeggen. In de zinderende nazomerhitte beulde een aantal van hen zich gisteren alweer af op de trainingsapparaten.

Het is een van de dingen die ik het meeste heb gemist tijdens de lockdown: een paar keer per week een uurtje fitnessen bij de VU. Er is geen betere afsluiting van de werkdag: gezond en gezellig, want er hangt niet zo’n opgefokte sportschoolsfeer, als u begrijpt wat ik bedoel.

Roberto Soeltan van het Audio-Visueel Centrum is er bijna altijd als ik er kom. Ook gisteren was hij weer aan het zwoegen. Omdat fitnessen door de corona niet kon, heeft hij de afgelopen zomer veel gefietst, vertelde hij, en ontdekte hij hoe prachtig landelijk de onmiddellijke omgeving van Amsterdam is.

sport 4 soeltan klein.jpg

Verderop zat Calvin Tjong-Tjin-Joe, net begonnen aan zijn master financial econometrics aan de VU (zijn bachelor heeft hij hier ook gedaan). Ook hij is meteen begonnen toen het weer kon. Tjong-Tjin-Joe sluit zijn werkdag (of studiedag, maar studeren is ook hard werken, nietwaar?) ook altijd af met een uurtje fitness.

sport 2 calvin klein.jpg

En zo waren er zeven mannen in de weer in de zaal. Je kunt niet zomaar binnen komen wandelen, vertelde Sportcentrum VU-medewerker Donald. Eerst moet je van tevoren online reserveren, want er mogen niet meer dan 12 mensen tegelijk in de zaal. Je mag maximaal één keer per dag een fitnessblok reserveren van één uur of een uur en een kwartier. Dat kan hier.

Na gebruik van een fitnessapparaat word je geacht de boel schoon te maken met spray en papier. Zo blijft het veilig voor iedereen. Terwijl ik met Donald sprak, waren er aardig wat mensen die zich wilden inschrijven.

sport 1 donald klein.jpg

Voor en na het sporten kun je gebruikmaken van de kleedkamer en ook van de douches (als je met de trein weer naar huis moet, wil je niet bezweet in een drukke coupé zitten).

Het sporten is overigens tijdens de lockdown gewoon doorgegaan, onder andere met online lessen. Ook de fysiotherapie is niet gestopt, vertelde fysiotherapeut Sido Vleer, die ook aan het werk was in het OZW-gebouw. Met handschoenen, brillen en maskers en allerlei andere veiligheidsmaatregelen, dat wel.