27 maart 2024

Leidse hoogleraar wil internationale discussie over Nijkamp

Twee weken geleden publiceerde de Leidse hoogleraar Richard Gill een verklaring waarin hij afstand leek te nemen van de publicatie, op zijn site, van de aanklacht van de anonieme klokkenluider tegen de VU en ruimtelijk econoom Peter Nijkamp. Nu gaat hij er weer met gestrekt been in met een crowdfundingproject om het complete document in het Engels te vertalen, getiteld: ‘Translation of fact-free science‘.

“Ik vind dat er een internationale wetenschappelijke discussie moet komen over de kwestie”, zegt Gill. “In het buitenland zijn heel veel mensen geïnteresseerd, maar ze hebben geen idee waar het echt over gaat. Iedereen denkt dat het over zelfcitatie gaat.”

Doofpot

Gill verklaarde twee weken geleden dat hij Nijkamp en zijn promovendus er niet van verdenkt data te vervalsen. Hij heeft wel zijn twijfels over de kwaliteit van Nijkamps werk. “En die discussie daarover gaat er in Nederland niet komen”, zegt hij. “Dat wordt gewoon in de doofpot gestopt.”

Hij heeft een vertaler bereid gevonden het document van de klokkenluider, met daarin kritische aantekeningen bij het werk van Nijkamp en Kourtit, van het Nederlands naar het Engels te vertalen. Maar die wil daar 2500 Britse Pond voor, een dikke 3400 euro. “Dat is vijf pence per woord, een vriendenprijsje”, aldus Gill.

Donder

De hoogleraar besloot er een crowdfundingproject op het Internet van te maken. Hij stortte zelf 200 pond. De teller staat na drie dagen op 485 pond.

“Ik hoop niet dat ik van mijn universiteit op mijn donder krijg”, aldus Gill. “Maar dat zie ik dan wel weer.” Hij vindt niet dat het crowdfundingproject in tegenspraak is met de verklaring die hij publiceerde na de bemiddeling door een geschillencommissie van de Universiteit Leiden tussen hem en Peter Nijkamp, die een klacht tegen hem had ingediend.

Vertrouwelijk

“Ik beticht hem nog steeds niet van datavervalsing, maar ik wil wel discussie over zijn werk. Dat heb ik altijd gezegd.”

Ook is hem inmiddels duidelijk, zegt hij, dat geen enkel deel van het door hem gepubliceerde klokkenluidersdocument vertrouwelijk is. “Ook de briefwisseling tussen de ombudsman van de VU en de klokkenluider mocht openbaar gemaakt worden, daar had ik vorige week nog twijfels over.”

Slachtoffer

Nijkamps promovendus Karima Kourtit heeft volgens Gill terecht haar doctorstitel gekregen. “Zij mag niet het slachtoffer worden van het feit dat de kwaliteitsnormen op Nijkamps afdeling zo laag zijn”, zegt hij.